2022 HERO foyer therapeut client krukken

Klinische revalidatie

Je bent door de arts in het ziekenhuis doorverwezen naar Reade voor revalidatie. Door je aandoening of letsel kan het zijn dat je soms niet meer zelfstandig kunt functioneren of dat het dagelijkse leven moeilijker is geworden. Als je thuis nog niet zelfstandig kunt wonen, dan word je tijdelijk bij ons in de kliniek opgenomen. Je verblijft dan bij ons en krijgt behandelingen van ons.

Meer informatie voor zorg professionals over het klinisch opnameproces: reade.nl/klinisch-opnameproces.

Je wordt opgenomen in de kliniek

Bij Reade staat er een heel team klaar om je te helpen bij je revalidatie. Het team bestaat uit:

  • verschillende therapeuten,
  • een revalidatiearts en
  • gespecialiseerde verpleegkundigen.

Onze verpleegkundigen zijn erop getraind om je te ondersteunen bij alles wat je nodig hebt, van bewegen en zelfverzorging tot het innemen van medicijnen.

  • Geldig identiteitsbewijs: paspoort, Nederlands rijbewijs, identiteitskaart of een Nederlands vreemdelingendocument.
  • Bewijs van inschrijving van de zorgverzekeraar (zorgpas of polis).
  • Eventueel de overdrachtsbrief van de huisarts of specialist.
  • Naam en telefoonnummer van een contactpersoon.
  • Toiletartikelen (behalve handdoeken en washandjes. Die krijg je op de afdeling).
  • Voldoende gemakkelijk zittende kleding.
  • Nachtkleding en ondergoed.
  • Materiaal voor vrijetijdsbesteding (bijvoorbeeld boeken, handwerk, laptop).
  • Sportkleding met sportschoenen.
  • Eventueel zwemkleding.

Zo verloopt jouw eerste opname dag in de kliniek bij Reade

De eerste dag

  • Vanuit Reade heb je twee contactpersonen. Een verpleegkundige en een behandelaar. Bij hen kunnen jij en je naasten terecht voor al jullie vragen.
  • Jouw contactpersoon vanuit de verpleegkundigen neemt jou mee naar je kamer. Dit is een 2- of 3-persoonkamer.
  • De kliniek heeft drie verschillende afdelingen. Elke afdeling heeft een eigen team onder leiding van een revalidatiearts. Er is ook een aparte afdeling, genaamd de cognitieve revalidatie unit, voor mensen met cognitieve problemen zoals moeite met denken en oriënteren. Deze afdeling is prikkelarm en biedt extra structuur. Indien nodig is er meer toezicht.
  • Op de eerste dag krijg je bezoek van de revalidatiearts en verschillende behandelaren. Om kennis te maken en de zorg te bepalen die jij nu nodig hebt.

De unit is een kleine, prikkelarme afdeling binnen Reade waar begeleiding dichtbij aanwezig is.

Op de unit proberen we met het team een rustige en gestructureerde omgeving te creëren waarin revalidanten worden uitgedaagd om dingen zelfstandig te doen, waar nodig met begeleiding. De unit is zoveel mogelijk ingericht als thuis. Zo is er de mogelijkheid om zelf koffie of thee te zetten en staan benodigdheden voor ontbijt en lunch in de kasten of koelkast.

Als er andere producten nodig zijn voor ontbijt en lunch kunnen die worden meegenomen van thuis en, voorzien van naam, in de keuken worden geplaatst.

Materialen voor tijdsbesteding (boeken, puzzels, spelletjes, tekenmateriaal) zijn aanwezig en kunnen worden aangevuld met materialen van thuis. Als dit om grote spullen gaat vragen we dit in overleg met de contactpersoon te doen.

Zo kan er geoefend worden met activiteiten die belangrijk zijn en is de tijd tussen afspraken in op een prettige manier door te brengen.

Om een gevoel van veiligheid te geven en de rust op de unit te behouden, proberen we de deuren van de unit dicht te houden.

Bezoek is natuurlijk welkom op de unit. Bezoek kan echter veel prikkels geven voor de mederevalidanten. Daarom is het verzoek om bij meer dan twee personen bezoek naar het restaurant of Boon & Blad beneden te gaan.

Praktische informatie over jouw verblijf in de kliniek

Je wilt waarschijnlijk weten:

  • welke faciliteiten er beschikbaar zijn,
  • hoe het dagelijks leven eruit ziet in de kliniek,
  • hoe het zit met bezoek en contact met familie en vrienden,
  • welke kosten er verbonden zijn aan de opname en hoe deze worden vergoed.

Al deze informatie is te vinden op de pagina Praktische informatie over Reade

En hoe gaat het verder na de eerste dag?

  • Intakefase
    • Zodra je bij Reade opgenomen bent begint de intakefase van 2 weken. In deze fase starten de behandelingen en therapieën al.

    • De behandelfase
      • De behandeling die je krijgt is op maat gemaakt en aangepast aan jouw specifieke behoeften. We houden rekening met wat je fysiek en emotioneel aankan.

      • De therapie die je krijgt is individueel en in groepen. Je ontvangt een weekplanning waarop alle therapieën staan vermeld. Buiten de therapieën om werk je ook samen met de verpleegkundigen om zelfstandiger te worden zodat je weer terug naar huis kunt. Het kan zijn dat je hulpmiddelen en aanpassingen nodig hebt, dit kan je samen met de therapeuten bij Reade regelen.

      • We willen ervoor zorgen dat je weer zelfstandig kunt functioneren. Daarom zullen we je bijvoorbeeld tijdens het weekendverlof laten oefenen om thuis te zijn. Thuis is de beste oefensituatie, omdat dit de omgeving is waar je naar terugkeert. Thuis ervaar je namelijk of dat wat je hier bij Reade leert daar ook lukt. Lees meer over het weekendverlof.

      • Ontslagfase
        • Voordat je definitief naar huis gaat, is de nabehandeling met je besproken. Ook als je niet poliklinisch revalideert in Reade, kom je vaak nog één of meerdere keren op controle bij jouw Reade revalidatiearts.

        • Na de opname in de kliniek gaat de revalidatie verder
          • De klinische fase is maar een onderdeel van jouw totale revalidatieperiode. Als je thuis bent, kunnen er nog beperkingen zijn. Ook dan heb je waarschijnlijk therapie nodig. Dat kan een poliklinische revalidatiebehandeling (PRB) zijn door een team van therapeuten in Reade of ergens anders. De therapie kan ook bij een eerstelijns therapeut in jouw eigen buurt.

Behandeling starten?

Regel je verwijzing of bekijk de actuele wachttijden

Locatie Overtoom

Reade overtoom revalidatie reumazorg

Overtoom

Amsterdam

Klantenservice

Heb je een vraag? Stuur ons een e-mail.
Wij streven ernaar je mail op werkdagen binnen 24 uur te beantwoorden.
Telefonisch (020 - 242 10 00) zijn we bereikbaar op maandag tot en met vrijdag. Van 8 uur 's ochtends tot 12 uur 's middags. (08.00 - 12.00 uur).


Wil je je afspraak verzetten of annuleren?
Kan je echt niet naar de afspraak komen en wil je deze verzetten of annuleren? Wees bewust dat het enkele weken tot maanden duurt voor een afspraak kan worden gemaakt. Als je zonder geldige reden niet op je afspraak verschijnt of je niet op tijd afmeldt, kunnen wij kosten in rekening brengen voor de gemiste behandeling (no show tarief).

Al onze adressen vind je op de contactpagina.

Tips voor de website?