PGO op scherm

Persoonlijke Gezondheidsomgeving

Bij ons kun je al enige tijd gebruikmaken van het cliëntportaal MijnReade. Hiermee heb je toegang tot je medisch dossier bij Reade en kun je je bijvoorbeeld goed voorbereiden op een afspraak. Maar wat als je te maken hebt met meerdere zorginstellingen?

Zoals een ziekenhuis, apotheek en huisarts die allemaal gegevens bijhouden? Dan staan jouw gegevens verspreid bij al die verschillende zorgverleners.

Wil je al je gegevens handig bij elkaar?

Dan kun je gebruikmaken van een Persoonlijke GezondheidsOmgeving (PGO). Dat is een app of website, waar je jouw medische gegevens van verschillende zorgaanbieders kunt verzamelen. Zo heb je zelf jouw gegevens handig bij elkaar en kun je die op elk moment ook delen met jouw verschillende zorgverleners. Dan hoef je dus niet alles te onthouden en hoeft jouw arts niet steeds van alles op te vragen bij jouw diverse behandelaren.

Bovendien kun je in een PGO je gegevens zelf aanvullen, bijvoorbeeld via zelfmetingen, een dagboekfunctie en koppelingen met leefstijlapps zoals een stappenteller. Met een PGO hebben jij en je zorgverleners een completer beeld van jouw gezondheidssituatie!

Wat is een PGO precies?

In deze video van 2 minuten leggen we uit hoe het werkt.
Mocht je hierna nog vragen hebben, kijk dan bij de veel gestelde vragen hieronder.

Met een PGO heb je meer inzicht in en regie over je eigen gezondheid.

Verschillende PGO’s

Er zijn meerdere PGO’s waaruit je kunt kiezen en niet alle PGO’s hebben dezelfde mogelijkheden. Wat jij belangrijk vindt, bepaal je zelf. Gebruik de PGO-keuzehulp om de PGO te kiezen die het best bij jou past. Ga naar Kies een PGO die bij jou past | digitalezorggids.nl en klik op “Gebruik zoekfilters”.

Let op: Voor jou als Reade-cliënt is het belangrijk om bij de eerste vraag aan te vinken dat er verbinding gemaakt kan worden met “ziekenhuizen of kliniek of revalidatie-instelling”.

Help jij mee om PGO’s te verbeteren?

Ontdek wat er al kan PGO 2 A Jan Hoek

PGO’s zijn nog nieuw en volop in ontwikkeling. Wil jij helpen om PGO’s te verbeteren? Probeer er dan een uit en deel jouw ervaringen en mening!

Via deze vragenlijst wordt je bij de hand genomen en kun je feedback geven over het selecteren en uitproberen van een PGO. Zo worden PGO's elke dag een beetje beter. Alvast hartelijk dank voor jouw hulp!

Samen verbeteren we de zorg.

Snel en eenvoudig een PGO selecteren en/of jouw gegevens ophalen bij Reade?

QR Medelkaar Reade

Scan dan deze QR code. Of klik op deze link.
Daarmee kom je op een scherm waar je kunt aangeven of je al een PGO hebt of niet.

Heb je al een PGO?
Dan kun je direct inloggen en is Reade al geselecteerd om gegevens op te halen.
Heb je nog geen PGO? Kies er daar een, log in met jouw e-mailadres en het wachtwoord dat jij wil. De app/ website onthoudt dan dat je Reade gegevens wil ophalen, dus je hoeft dan niet meer te zoeken.

Kies bewust of je zelf alvast je gegevens bekijkt

Wanneer je gegevens ophaalt en bekijkt in je PGO, dan kan het zijn dat je bijvoorbeeld een radiologieverslag ziet voordat je hier met je arts over gesproken hebt. Vind je dat spannend en wil je dat liever niet? Wacht dan op je volgende afspraak en neem samen de uitkomsten door.

Bij Reade (en andere instellingen in de medisch specialistische zorg) kun je de volgende gegevens ophalen en verzamelen in je PGO:

  • Basisgegevensset Zorg (BgZ), waaronder labuitslagen
  • Documenten bestaande uit:
    Brieven (zoals verwijsbrieven van artsen)
    Radiologieverslagen (zonder beelden)

Dat zie je in deze video van 2 minuten.

Let op: je haalt dus zelf elke keer de meest recente gegevens op bij de diverse zorginstellingen, dat gebeurt NIET automatisch.
Jij en je zorgverlener willen natuurlijk de meest actuele gegevens. Dus heb je net ergens een onderzoek of consult gehad? Haal dan daarna de nieuwste gegevens op via je PGO.

Bij ziekenhuizen, klinieken en revalidatiecentra kun je Basisgegevensset Zorg, correspondentie en radiologieverslagen ophalen.
En bij onderstaande zorginstanties kun je de volgende gegevens ophalen via een PGO:

  • GGZ: Basisgegevensset Zorg
  • Huisartsen: Huisartsengegevens, (e-)afspraak en zelfmetingen huisarts
  • Geboortezorg: Basisgegevensset Zorg en labuitslagen

Het gebruik van een PGO kan verschillende vragen oproepen. Soms zijn dit vragen voor de zorgverlener, maar vaak ook niet. Waar stel je welke vraag? Hier een overzicht:

Jouw zorgverlener bij Reade -Bij een inhoudelijke vraag over je medische gegevens.
Bijvoorbeeld als je je zorgen maakt over de uitslag van je bloedonderzoek of als je niet snapt wat de arts heeft opgeschreven. Schrijf het op en stel je vraag bij je eerstvolgende afspraak.

DigiHulplijn - Bij praktische vragen over het gebruik van computer, telefoon of tablet.
Bijvoorbeeld bij het installeren van een PGO, als je moeite hebt met DigiD of bij het inloggen.
Bel deDigiHulplijn, 0800 1508 (gratis) van ma t/m vrij tussen 09:00 en 17:00 uur.

De helpdesk van je PGO - Bij problemen bij het gebruik van de PGO.
Bijvoorbeeld als je geen bevestigingsmail ontvangt of een foutmelding krijgt bij het ophalen van je gegevens. De contactgegevens vind je in je PGO of op digitalezorggids.nl.

Uitleg dicht bij huis - voor hulp in alle rust
Wil je liever uitleg dicht bij huis? De Digihulplijn weet waar je in de buurt terecht kunt, zoals bij een bibliotheek. Of zij organiseren een thuisbezoek, bijvoorbeeld via het Nationaal Ouderenfonds. Bel 0800 1508 (gratis) van ma t/m vrij tussen 09:00 en 17:00 uur.

Reade Service & Planning

Heb je een vraag? Stuur ons een e-mail.
Wij streven ernaar je mail binnen 3 werkdagen te beantwoorden.
Telefonisch (020 - 242 10 00) zijn we bereikbaar op maandag tot en met vrijdag. Van 8 uur 's ochtends tot 12 uur 's middags. (08.00 - 12.00 uur).


Wil je je afspraak verzetten of annuleren?
Kan je echt niet naar de afspraak komen en wil je deze verzetten of annuleren? Wees bewust dat het enkele weken tot maanden duurt voor een afspraak kan worden gemaakt. Als je zonder geldige reden niet op je afspraak verschijnt of je niet op tijd afmeldt, kunnen wij kosten in rekening brengen voor de gemiste behandeling (no show tarief).

Al onze adressen vind je op de contactpagina.

Tips voor de website?