2022 HERO revalidatie behandelaar client rolstoel

Toegankelijkheids­verklaring


Reade vindt het belangrijk dat wij bereikbaar en toegankelijk zijn voor iedereen. Of je nu client, bezoeker, collega, verwijzer of partner bent, Reade is er voor jou. Wij doen daarom ontzettend ons best om op deze website iedereen een warm welkom gevoel te geven. Iedereen moet de website goed kunnen gebruiken en begrijpen. We zetten al onze expertise en creativiteit in om dat voor elkaar te krijgen. We hebben zo goed mogelijk rekening mee gehouden met de toegankelijkheid bij het realiseren van deze website.

Genomen maatregelen

Begrijpelijke taal

De overheid adviseert om teksten op het B1-niveau te schrijven. Zodat 80% van de mensen de teksten kunnen lezen en begrijpen. Dit hebben wij voor onze pagina’s rondom de zorg geprobeerd te hanteren.

Voorleesprogramma

ReadSpeaker maakt de teksten en documenten voor meer mensen toegankelijk. Door de muis boven een onderdeel van de tekst te bewegen en het aan te klikken kunnen gebruikers alleen geselecteerde onderdelen beluisteren. Gebruikers kunnen ook een specifiek stukje tekst selecteren om voor te laten lezen.

Vertaling

De website wordt automatisch vertaald in elke gewenste taal. Dit gebeurd door Google Translate.

Rustige pagina, genoeg contrast en groter lettertype

Geen knop om het lettertype te vergoten. Deze is standaard al groter. De letter grootte die wij gebruiken voor de tekst is met 23px boven de WCAG best practice van 16px. Als aanvulling hebben we een voorleesfunctie (ReadeSpeaker) op de website.

De WCAG beschouwt vergroten van tekst primair als verantwoordelijkheid van de browser. Reade.nl staat de browser niet in de weg om deze functie te gebruiken, tot een zoomfactor van 200%:

We maken gebruik van veel witruimte. Zodat de teksten ook te lezen zijn als je slechtziend bent. Het contrast tussen de kleuren voldoet aan de WCAG norm.


Tekst als uitleg bij afbeeldingen, animaties en filmpjes

De afbeeldingen en filmpjes zijn zoveel mogelijk voorzien van een ‘alternatieve tekst’ (alttekst). In de tekst staat omschreven waar de afbeelding of het filmpje overgaat. Het voorlees programma kan dan vertellen wat er te zien is. 


Focusgroepen

Regelmatig vragen wij cliënten, leden van de cliëntenraad en ervaringsdeskundigen of ze de website willen testen. Zo weten we of die voor iedereen gemakkelijk te gebruiken is. En waar nodig, voeren we verbeteren door.


Folders

Onze folders staan als tekst op de website. Net zoals de rest van de informatie. De informatie is voor iedereen goed te lezen. Ook voor blinden en slechtzienden.
 Soms wil iemand de folder liever niet op een scherm lezen maar uitgeprint. Dat kan ook. De knop [Print folder] maakt de pagina print klaar in de juiste opmaak. De lettertjes zijn ook in de printversie niet te klein. En er is voldoende witruimte tussen de regels. 



Wat moeten we nog doen op onze website?

Op 2 punten is de website nog niet makkelijk te gebruiken voor iedereen. We gaan deze problemen zo snel mogelijk oplossen.

Formulieren
Ten eerste zijn onze formulieren moeilijk te gebruiken voor mensen die slechtziend of blind zijn. We gaan de formulieren aanpassen zodat ze leesbaar zijn voor voorleesprogramma's. Deze programma's vertellen je ook als er fouten zijn gemaakt bij het invullen. Ook kun je de formulieren zonder muis gebruiken met behulp van de tabtoets. En we zorgen ervoor dat je genoeg tijd hebt om het formulier in te vullen.

Tabellen
Daarnaast worden tabellen op onze website nu als afbeelding weergegeven. Er is wel een bijschrift, maar nog geen samenvatting.

Reade Service & Planning

Heb je een vraag? Stuur ons een e-mail.
Wij streven ernaar je mail binnen 3 werkdagen te beantwoorden.
Telefonisch (020 - 242 10 00) zijn we bereikbaar op maandag tot en met vrijdag. Van 8 uur 's ochtends tot 12 uur 's middags. (08.00 - 12.00 uur).

Heb je acute pijn en daarom direct contact nodig?
Bel dan tussen 08.00 en 17.00 uur naar 020 - 242 10 00.

Wil je je afspraak verzetten of annuleren?
Kan je echt niet naar de afspraak komen en wil je deze verzetten of annuleren? Wees bewust dat het enkele weken tot maanden duurt voor een afspraak kan worden gemaakt. Als je zonder geldige reden niet op je afspraak verschijnt of je niet op tijd afmeldt, kunnen wij kosten in rekening brengen voor de gemiste behandeling (no show tarief).

Al onze adressen vind je op de contactpagina.

Tips voor de website?