2022-HERO-amputatie-client-behandelaar

Amputatie revalidatie

We bieden revalidatie na amputatie, zowel poliklinisch als klinisch. In beide gevallen volgt een onderzoeksfase van twee tot drie weken. Een team van behandelaren zoekt samen met de revalidatiearts uit wat jouw mogelijkheden en beperkingen zijn. Op basis van de uitkomsten en jouw wensen bepalen jullie samen het revalidatieprogramma.

Wij helpen je met:

  • advies voorafgaand aan de amputatie.
  • begeleiding rondom de operatie.
  • de stomp protheseklaar maken; aanmeten van jouw prothese.
  • opnieuw leren lopen.
  • realiseren van nodige aanpassingen en voorzieningen.
  • controle en onderhoud van jouw prothese; ondersteuning bij wondgenezing.

Klinische revalidatie betekent dat je naast de behandeling en training ook blijft slapen in het revalidatiecentrum. Daar wordt meestal voor gekozen als je door de aandoening nog niet zelfstandig je dagelijkse dingen kan doen.
Lees verder

Als je poliklinisch revalideert, kom je regelmatig naar Reade toe. Na een polibezoek ga je weer naar huis. Hoe vaak je naar Reade komt, verschilt per persoon. Net als hoe lang je op een dag bij Reade bent. Dit kan een hele dag zijn of enkel voor één therapiesessie.

Het team van behandelaren bestaat o.a. uit

  • fysiotherapeuten
  • ergotherapeuten
  • maatschappelijk werkers
  • psychologen

Aandachtspunten revalidatie

Zowel bij een enkele, als bij een dubbele beenamputatie, richt de revalidatie zich in het algemeen op de volgende gebieden:

Wanneer je pas een amputatie hebt ondergaan, gaat veel aandacht uit naar de wondgenezing, hygiëne en de verzorging van de stomp. Dit laatste is belangrijk om de stomp een geschikte vorm te laten krijgen voor een eventuele prothese.

Je krijgt adviezen en doet oefeningen om jouw spieren sterk en gewrichten soepel te houden. Je start zo snel mogelijk met krachttraining en oefentherapie voor je gewrichten. Daarnaast is het trainen van jouw conditie en balans erg belangrijk.

Je traint het verplaatsen over korte afstanden in een rolstoel of, als je conditie het toelaat, op één been met een loophulpmiddel. Het staan en lopen met een (oefen)prothese train je zodra jouw conditie en stomp dit toelaten. Je traint naar behoefte het verplaatsen over langere afstanden met een auto, openbaar vervoer, fiets, rolstoel of elektrisch vervoer.

Je oefent bijvoorbeeld het aan- en uitkleden met en zonder prothese, het douchen zonder prothese en het aan- en uittrekken/schoonhouden van de liner/prothese.

We besteden uitgebreid aandacht aan jouw woon- en werksituatie en tijdsbesteding. Concrete ervaring met 'wonen' kan je eventueel opdoen tijdens proefverlof thuis of een kort verblijf in de proefwoning van Reade. Wanneer blijkt dat thuis of op jouw werk aanpassingen of voorzieningen nodig zijn, of als je moet verhuizen, adviseert het behandelteam hierbij.

Het team bied je ondersteuning bij de verwerking van de gevolgen van de amputatie. Daarbij kunnen veranderende relaties en reacties uit jouw omgeving ter sprake komen, of bijvoorbeeld intimiteit en seksualiteit.

Je krijgt voorlichting over wat wel en niet met een prothese kan. We zoeken uit wat jouw mogelijkheden en wensen zijn. Zo beslissen we samen en bekijken we welk type prothese het beste bij jou past. Tijdens sta- en looptrainingen bouw je het dragen van deze prothese op.

Behandeling starten?

Regel je verwijzing of bekijk de actuele wachttijden

Locatie Amputatie revalidatie

Reade overtoom revalidatie reumazorg

Overtoom

Amsterdam

Reade Service & Planning

Heb je een vraag? Stuur ons een e-mail.
Wij streven ernaar je mail binnen 3 werkdagen te beantwoorden.
Telefonisch (020 - 242 10 00) zijn we bereikbaar op maandag tot en met vrijdag. Van 8 uur 's ochtends tot 12 uur 's middags. (08.00 - 12.00 uur).

Heb je acute pijn en daarom direct contact nodig?
Bel dan tussen 08.00 en 17.00 uur naar 020 - 242 10 00.

Wil je je afspraak verzetten of annuleren?
Kan je echt niet naar de afspraak komen en wil je deze verzetten of annuleren? Wees bewust dat het enkele weken tot maanden duurt voor een afspraak kan worden gemaakt. Als je zonder geldige reden niet op je afspraak verschijnt of je niet op tijd afmeldt, kunnen wij kosten in rekening brengen voor de gemiste behandeling (no show tarief).

Al onze adressen vind je op de contactpagina.

Tips voor de website?