Reade_amputatie-revalidatie-bewegen-met-prothese-1

Stap voorwaarts richting de digitale zorg en het centraal stellen van de cliënt

Het afgelopen jaar is er binnen en buiten Reade hard gewerkt aan het Versnellingsprogramma Informatie-uitwisseling Patiënt en Professional (VIPP5). De focus lag daarbij op de Persoonlijke Gezondheidsomgeving, wat nog volop in ontwikkeling is.

De meerwaarde van een Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO) is dat cliënten medische gegevens van verschillende zorgaanbieders op één plek kunnen verzamelen in een app of website. Daarmee staat de cliënt centraal die meer inzicht in en regie over de eigen gezondheid krijgt.

Met een PGO heb je gegevens handig bij elkaar en kun je die op elk moment delen met jouw verschillende zorgverleners bij uiteenlopende zorginstellingen. Ook kun je in een PGO je medische gegevens zelf aanvullen, bijvoorbeeld via zelfmetingen, een dagboekfunctie en koppelingen met leefstijlapps zoals een stappenteller. Allemaal voor een vollediger beeld van jouw gezondheidssituatie.

Er zijn meerdere PGO’s om uit te kiezen en ze zijn nog volop in ontwikkeling. De laatste paar maanden zijn er veel verbeteringen doorgevoerd, mede dankzij de feedback van NVZ, Patiëntenfederatie en Sigra -waar Reade nauw bij betrokken is geweest. Met veel dank aan Wouter Bos en Jolien van Velzen als CMIO’s (Chief Medical Information Officer) , programmamanager Silvia Pintabona, natuurlijk ook ICT en de werkgroepleden Gino Govaert, Guido Veldkamp, Petra Esteje, Coosje van Zwol, Shereen Kalloe-Goercharan en Suzan Verwer.

Wat is er afgelopen tijd gedaan?

  • Technisch in staat op gegevens bij Reade op te halen vanuit PGO
  • Eerste audit gehaald op 13 oktober 2022
  • Ingevulde vragenlijsten en resultaten e-health op te halen via PGO
  • Intern en externe communicatie
  • Scholing medewerkers met direct cliëntcontact via aangeboden e-learning
  • Tweede audit gepland voor 15 juni 2023

Toekomst

De potentiële meerwaarde is onveranderd groot. We houden de ontwikkelingen dan ook nauwlettend in de gaten en blijven deze delen. De ambitie van de minister is helder: dat iedereen in 2025 beschikt over een goedwerkende en goedgevulde PGO die van meerwaarde is. Het is duidelijk dat de PGO zal blijven, waarbij het belangrijk is dat dit goed geborgd wordt in de organisatie.

“VIPP 5 gaat absoluut bijdragen aan een cultuuromslag waarbij digitale zorg het nieuwe normaal wordt!”
Wouter Bos, Reumatoloog/Chief Medical Information Officer

Groter geheel

De PGO is een onderdeel van het VIPP 5 programma waarbij instellingen van medisch specialistische zorg extra stappen kunnen zetten in de digitale informatie-uitwisseling. Tussen cliënt en instelling via een PGO, maar ook tussen instellingen onderling.

Komend jaar wordt er verder gewerkt aan de digitale uitwisseling tussen zorginstellingen onderling, wat grote, positieve impact zal hebben. Hierbij zullen de bekende en minder bekende uitdagingen van het werken met verschillende EPD’s (elektronische patiëntendossier) de revue passeren. Alle betrokkenen onderstrepen het belang van verbeteringen op dit vlak en gaan er alles aan doen om hier een succes van te maken.

Meer nieuws

Schermafbeelding 2024 05 20 om 17 26 46

NOS nieuws: Dwarslaesie-cliënten krijgen meer kracht en controle met elektrische stimulans

  1. 20 mei 2024

Doorbraak in dwarslaesieonderzoek: innovatief onderzoek voor mensen met een hoge dwarslaesie laat bemoedigende resultaten zien in verbetering van de hand- en armfunctie dankzij de revolutionaire ARC-EX® therapie.

Readeabroad ZA10

Kinderproject Reade Abroad in Zuid-Afrika

  1. 16 mei 2024

Eind april vertrokken Eva, Ingrid, Lia en Liesbeth voor Reade Abroad naar het Rehabilitation Centre in Bloempoort, Zuid-Afrika. De Ndlovu Care Group heeft in het township Bloempoort een Rehabilitation Centre opgezet voor kinderen met een handicap. Hier komen kinderen met een Cerebrale Parese en jongeren met een verstandelijke en/of lichamelijke handicap.

20240423 140353

Pilot ervaringsdeskundigheid met Dwarslaesie Organisatie Nederland

  1. 30 apr. 2024

De inzet van ervaringsdeskundigen tijdens het klinische revalidatietraject is ontzettend waardevol. Maar hoe zit dat als je weer thuis bent? Ondersteuning van een ervaringsdeskundige kan ook dan van grote betekenis zijn. We zijn daarom vorige week gestart met een pilot in samenwerking met Dwarslaesie Organisatie Nederland (DON).

Whats App Image 2024 04 09 at 08 07 26

Reade Abroad verbetert revalidatiezorg in Nepal

  1. 22 apr. 2024

Echt een verschil maken, dat is wat Ria, Mireille, Karin en Sjoeke van Reade Abroad hebben gedaan. Eind maart vertrokken zij naar Nepal om in het Greenpastures Hospital 15 zorgprofessionals te trainen op het gebied van revalidatiezorg.

Foto Reinder

Promotie Reinder Raadsen

  1. 16 apr. 2024

Reinder Raadsen gaat op maandag 17 juni om 11:45 uur zijn proefschrift 'Epidemiology and predictors of cardiovascular diseases in rheumatoid arthritis' verdedigen in het Auditorium van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Readefoundation

Ambassadeurs Reade Foundation op bezoek

  1. 9 apr. 2024

Afgelopen week mocht Reade Foundation Job Cohen, Viggo Waas en Peter Heerschop bij Reade op de Overtoom verwelkomen om hier wat meer te delen over diverse indrukwekkende projecten.

Aangepast fietsen1

Informatiemiddag om aangepaste fietsen uit te proberen

  1. 9 apr. 2024

Kom jij ook verschillende aangepaste fietsen (met uitzondering van handbikes) in onze sporthal bekijken en uitproberen? Je bent van harte welkom! Aanmelden is niet nodig.

Radiologie 2

Verwerkingstijd aanvragen radiologie beelden

  1. 2 apr. 2024

Het opvragen van radiologie beelden duurt momenteel langer dan je gewend bent. We streven ernaar om aanvragen binnen 5 werkdagen te verwerken.

Radiologie 2

Verwerkingstijd aanvragen radiologie beelden

  1. 2 apr. 2024

Het opvragen van radiologie beelden duurt momenteel langer dan je gewend bent. We streven ernaar om aanvragen binnen 5 werkdagen te verwerken.

Toon meer nieuws over stap voorwaarts richting de digitale zorg en het centraal stellen van de cliënt Toon minder nieuws

Reade Service & Planning

Heb je een vraag? Stuur ons een e-mail.
Wij streven ernaar je mail binnen 3 werkdagen te beantwoorden.
Telefonisch (020 - 242 10 00) zijn we bereikbaar op maandag tot en met vrijdag. Van 8 uur 's ochtends tot 12 uur 's middags. (08.00 - 12.00 uur).


Wil je je afspraak verzetten of annuleren?
Kan je echt niet naar de afspraak komen en wil je deze verzetten of annuleren? Wees bewust dat het enkele weken tot maanden duurt voor een afspraak kan worden gemaakt. Als je zonder geldige reden niet op je afspraak verschijnt of je niet op tijd afmeldt, kunnen wij kosten in rekening brengen voor de gemiste behandeling (no show tarief).

Al onze adressen vind je op de contactpagina.

Tips voor de website?