Reade_amputatie-revalidatie-bewegen-met-prothese-1

Stap voorwaarts richting de digitale zorg en het centraal stellen van de cliënt

Het afgelopen jaar is er binnen en buiten Reade hard gewerkt aan het Versnellingsprogramma Informatie-uitwisseling Patiënt en Professional (VIPP5). De focus lag daarbij op de Persoonlijke Gezondheidsomgeving, wat nog volop in ontwikkeling is.

De meerwaarde van een Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO) is dat cliënten medische gegevens van verschillende zorgaanbieders op één plek kunnen verzamelen in een app of website. Daarmee staat de cliënt centraal die meer inzicht in en regie over de eigen gezondheid krijgt.

Met een PGO heb je gegevens handig bij elkaar en kun je die op elk moment delen met jouw verschillende zorgverleners bij uiteenlopende zorginstellingen. Ook kun je in een PGO je medische gegevens zelf aanvullen, bijvoorbeeld via zelfmetingen, een dagboekfunctie en koppelingen met leefstijlapps zoals een stappenteller. Allemaal voor een vollediger beeld van jouw gezondheidssituatie.

Er zijn meerdere PGO’s om uit te kiezen en ze zijn nog volop in ontwikkeling. De laatste paar maanden zijn er veel verbeteringen doorgevoerd, mede dankzij de feedback van NVZ, Patiëntenfederatie en Sigra -waar Reade nauw bij betrokken is geweest. Met veel dank aan Wouter Bos en Jolien van Velzen als CMIO’s (Chief Medical Information Officer) , programmamanager Silvia Pintabona, natuurlijk ook ICT en de werkgroepleden Gino Govaert, Guido Veldkamp, Petra Esteje, Coosje van Zwol, Shereen Kalloe-Goercharan en Suzan Verwer.

Wat is er afgelopen tijd gedaan?

  • Technisch in staat op gegevens bij Reade op te halen vanuit PGO
  • Eerste audit gehaald op 13 oktober 2022
  • Ingevulde vragenlijsten en resultaten e-health op te halen via PGO
  • Intern en externe communicatie
  • Scholing medewerkers met direct cliëntcontact via aangeboden e-learning
  • Tweede audit gepland voor 15 juni 2023

Toekomst

De potentiële meerwaarde is onveranderd groot. We houden de ontwikkelingen dan ook nauwlettend in de gaten en blijven deze delen. De ambitie van de minister is helder: dat iedereen in 2025 beschikt over een goedwerkende en goedgevulde PGO die van meerwaarde is. Het is duidelijk dat de PGO zal blijven, waarbij het belangrijk is dat dit goed geborgd wordt in de organisatie.

“VIPP 5 gaat absoluut bijdragen aan een cultuuromslag waarbij digitale zorg het nieuwe normaal wordt!”
Wouter Bos, Reumatoloog/Chief Medical Information Officer

Groter geheel

De PGO is een onderdeel van het VIPP 5 programma waarbij instellingen van medisch specialistische zorg extra stappen kunnen zetten in de digitale informatie-uitwisseling. Tussen cliënt en instelling via een PGO, maar ook tussen instellingen onderling.

Komend jaar wordt er verder gewerkt aan de digitale uitwisseling tussen zorginstellingen onderling, wat grote, positieve impact zal hebben. Hierbij zullen de bekende en minder bekende uitdagingen van het werken met verschillende EPD’s (elektronische patiëntendossier) de revue passeren. Alle betrokkenen onderstrepen het belang van verbeteringen op dit vlak en gaan er alles aan doen om hier een succes van te maken.

Meer nieuws

Shingrix

Prik tegen Gordelroos voor mensen met reuma

  1. 28 mrt. 2025

Mensen met reuma die een biological of een JAK remmer gebruiken hebben een verhoogde kans op een gordelroosinfectie. Dat risico neemt toe met de leeftijd. De overheid heeft besloten om vaccinatie (prik) met het gordelroosvaccin te vergoeden voor deze mensen.

Jv B parkeren

Neem ruim de tijd voor parkeren op locatie Jan van Breemen

  1. 26 mrt. 2025

Er is momenteel beperkte parkeergelegenheid.

3872690

Let op: E-mailspoofing met Reade als vervalst afzenderadres

  1. 27 feb. 2025

Wat is E-mailspoofing?Via E-mailspoofing sturen oplichters een e-mail waarvan het lijkt of die uit naam van Reade verzonden wordt. De afzender van de e-mail wordt dus vervalst. Op deze manier worden vaak valse facturen of phishing-mails verspreid. Door het sturen van deze e-mails wordt geprobeerd om geld of inloggegevens te stelen of je computer te hacken.

Reade-vrouw-in-wachtkamer-1

Vergoeding voor zorg bij chronische (aanhoudende) pijn blijft voorlopig hetzelfde

  1. 23 jan. 2025

Er was de afgelopen tijd veel onzekerheid over de vergoeding van zorg voor mensen met aanhoudende pijn. Het Zorginstituut Nederland (ZIN) twijfelde of deze zorg goed genoeg helpt. Dit bericht gaf veel onrust. Na overleg tussen het ZIN en verschillende partijen, waaronder de VRA, zijn de belangrijkste zorgen weggenomen: de vergoeding blijft voorlopig bestaan en er is ruimte voor verder onderzoek en gesprekken over de effectiviteit van deze zorg.

Zorgfactuur

Overstappen zorgverzekering

  1. 9 jan. 2025

Heb je per 1 januari 2025 een nieuwe zorgverzekeraar? Geef dit dan door aan Reade! Dit kan via MijnReade of via een e-mail aan de afdeling Service & Planning.

13122023 READE 8103145

Radiologie-afspraken nu zichtbaar in MijnReade

  1. 10 dec. 2024

Goed nieuws! Vanaf nu kun je de radiologie-afspraken bekijken in MijnReade - Reade, ons cliëntenportaal. Hier vind je alle relevante informatie over jouw afspraken op één plek.

Ontwerp zonder titel

Lonneke de Lau nieuwe bestuurder bij Reade

  1. 8 nov. 2024

Met ingang van 1 februari 2025 is Lonneke de Lau benoemd als bestuurder bij Reade. Samen met Suzan Vernie zal zij de nieuwe raad van bestuur vormen. Deze benoeming volgt op het vertrek van Katja Hoorn, die in september afscheid nam van Reade.

Ondertekening AVL Reade 20241014 03

Reade en AVL versterken samenwerking op het gebied van oncologische revalidatie

  1. 22 okt. 2024

Reade en het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis (AVL) verlengen hun samenwerking op het gebied van revalidatiezorg voor mensen met kanker. De komende vijf jaar zullen beide organisaties hun krachten bundelen om mensen tijdens of na een kankerbehandeling nog beter te ondersteunen in hun revalidatieproces.

2022-HERO-app-Reade-MijnReade-mobiel

Nieuw: e-consult in MijnReade

  1. 12 sep. 2024

Online een vraag stellen aan de zorgverlener

Foto Reade intentieverklaring 230724 tweeineen 1

Reade en Sint Maartenskliniek werken samen in reumatologie

  1. 26 aug. 2024

Reade en de Sint Maartenskliniek hebben de handen ineengeslagen om de digitale reumazorg in Nederland naar een hoger niveau te tillen. Met de ondertekening van een intentieovereenkomst zetten beide organisaties een belangrijke stap in hun samenwerking om mensen met reuma door het hele land betere, toekomstbestendige zorg te bieden.

Toon meer nieuws over stap voorwaarts richting de digitale zorg en het centraal stellen van de cliënt Toon minder nieuws

Reade Service & Planning

Heb je een vraag? Stuur ons een e-mail.
Mailadres vind je onderaan elke pagina. Wij streven ernaar je mail binnen 3 werkdagen te beantwoorden. Om u snel en goed van dienst te zijn, hebben wij van u nodig: cliëntnummer of postcode, geboortedatum en de reden waarom je de e-mail stuurt.
Telefonisch (020 - 242 10 00) zijn we bereikbaar op maandag tot en met vrijdag. Van 8 uur 's ochtends tot 12 uur 's middags. (08.00 - 12.00 uur).


Heb je acute pijn en daarom direct contact nodig?
Bel dan tussen 08.00 en 17.00 uur naar 020 - 242 10 00.


Wil je je afspraak verzetten of annuleren?
Kan je echt niet naar de afspraak komen en wil je deze verzetten of annuleren? Wees bewust dat het enkele weken tot maanden duurt voor een afspraak kan worden gemaakt. Als je zonder geldige reden niet op je afspraak verschijnt of je niet op tijd afmeldt, kunnen wij kosten in rekening brengen voor de gemiste behandeling (no show tarief).


Al onze adressen vind je op de contactpagina.

Tips voor de website?