VIPP

Digitale uitwisseling van cliëntgegevens tussen zorginstellingen is nu mogelijk!

Bij Reade hebben we succesvol de derde fase van VIPP 5 afgerond, dat inhoudt dat de digitale uitwisseling van medische gegevens tussen verschillende zorginstellingen nu mogelijk is! Hierdoor zijn gezondheidsgegevens niet meer verspreid over verschillende plekken, maar bewegen ze mee met de verschillende zorginstellingen van de cliënt.

Op dit moment geldt dit alleen voor de BgZ (Basisgegevensset Zorg) en relevante correspondentie, die op een eenvoudige en efficiënte manier kunnen worden gedeeld. In de praktijk bespaart dit aanzienlijk veel tijd, omdat artsen deze belangrijke informatie niet meer apart hoeven op te vragen bij verschillende instellingen of uitgebreid hoeven te bespreken met de patiënt. Het voorkomt ook onnodige herhaling van onderzoeken en fouten.

Dit komt niet alleen ten goede aan de cliënt, de efficiency en kwaliteit van zorg, maar ook aan de samenwerking met netwerkpartners.

Jolien van Velzen - Vervoordeldonk, revalidatiekinderarts, is een van de eerste binnen Reade die gestart is met het gebruik van digitale inzage via Zorgplatform.

“Ik zie veel kwetsbare cliëntjes, die regelmatig opgenomen liggen en bijvoorbeeld het centrum voor thuisbeademing bezoeken. Bij deze kinderen is een goede samenwerking tussen betrokken zorgprofessionals van groot belang. Er wordt tot nu toe doorgaans gecommuniceerd via brieven, wat vaak veel vertraging oplevert. Of door te bellen, waarbij we elkaar niet altijd na 1 poging te pakken krijgen. Via het Zorgplatform gaat dat veel sneller en soepeler. Zodra een geaccordeerde brief zichtbaar is, beschik ik heel eenvoudig over de informatie. Bedenk ook dat de gezinnen zeer zwaar belast zijn met de zorg voor hun kind. Als zij dan niet continu de hoofdrol hoeven spelen in het doorgeven van informatie tussen de verschillende betrokken instanties, verlicht dat enigszins. En als ouders achteraf vragen hebben over gegeven uitleg, kan ik eenvoudig terugzien wat er elders besproken is.”

Inzage door behandelend artsen bij andere zorginstellingen is alleen mogelijk als een cliënt daar toestemming voor heeft gegeven. We zien dat steeds meer mensen de voordelen zoals hierboven beschreven inzien en hun toestemming dan ook registreren. Een mooie ontwikkeling!

Meer nieuws

Module 1 en 2 behaald VIPP 5

VIPP5 module 1 & 2 positief afgrond!

  1. 5 jul. 2023

Er is binnen en buiten Reade hard gewerkt aan het Versnellingsprogramma Informatie-uitwisseling Patiënt en Professional (VIPP5). Daardoor is Reade sinds september 2022 in staat gegevens (Basisgegevensset Zorg, correspondentie en radiologieverslagen) aan een PGO beschikbaar te stellen. Afgelopen maand hebben we nu ook de audit positief afgerond voor het infomeren van medewerkers en cliënten over PGO’s en het stimuleren van het gebruik ervan. Plus het beschikbaar stellen van ingevulde vragenlijsten en uitkomsten van eHealth aan een cliënt via een PGO. Oftewel, module 1 & 2 ✅!

Reade_amputatie-revalidatie-bewegen-met-prothese-1

Stap voorwaarts richting de digitale zorg en het centraal stellen van de cliënt

  1. 1 dec. 2022

Het afgelopen jaar is er binnen en buiten Reade hard gewerkt aan het Versnellingsprogramma Informatie-uitwisseling Patiënt en Professional (VIPP5). De focus lag daarbij op de Persoonlijke Gezondheidsomgeving, wat nog volop in ontwikkeling is.

Reade Service & Planning

Heb je een vraag? Stuur ons een e-mail.
Wij streven ernaar je mail binnen 3 werkdagen te beantwoorden.
Telefonisch (020 - 242 10 00) zijn we bereikbaar op maandag tot en met vrijdag. Van 8 uur 's ochtends tot 12 uur 's middags. (08.00 - 12.00 uur).

Heb je acute pijn en daarom direct contact nodig?
Bel dan tussen 08.00 en 17.00 uur naar 020 - 242 10 00.

Wil je je afspraak verzetten of annuleren?
Kan je echt niet naar de afspraak komen en wil je deze verzetten of annuleren? Wees bewust dat het enkele weken tot maanden duurt voor een afspraak kan worden gemaakt. Als je zonder geldige reden niet op je afspraak verschijnt of je niet op tijd afmeldt, kunnen wij kosten in rekening brengen voor de gemiste behandeling (no show tarief).

Al onze adressen vind je op de contactpagina.

Tips voor de website?