Radiologieverslag

De uitslagen van radiologisch onderzoek worden vrijwel meteen in het elektronisch patiëntendossier (EPD) van het ziekenhuis ingevoerd. Ziekenhuizen kunnen ervoor kiezen delen van dit EPD direct zichtbaar te maken voor de cliënt, of een bufferperiode in te stellen.

Je kan jouw eigen persoonlijke medische gegevens steeds beter bekijken. Hiermee groeit de vraag naar goede voorlichting over hoe je deze medische gegevens moet lezen en begrijpen. Toegang tot onderzoeksuitslagen kan jou namelijk helpen om samen met je arts een beslissing te nemen. Zo krijg jij meer regie en meer verantwoordelijkheid. Maar als je de medische gegevens niet goed begrijpt, kan dit voor onrust en angst zorgen.

Belangrijk om te weten

Radiologische verslagen zijn gemaakt voor de behandelend arts. Hierdoor kan het voorkomen dat er voor jou onbekende woorden worden gebruikt. Wij verzoeken je om zelf geen conclusies te trekken uit het verslag. Heb je vragen? Schrijf deze dan op. En stel deze tijdens jouw volgende afspraak met jouw behandelaar. Jouw behandelaar kan jou dan meer vertellen over de betekenis en de interpretatie van deze verslagen.

Goed om te weten:

  • Niet ieder radiologisch onderzoek is geschikt voor alle klachten. Vaak vullen verschillende vormen van onderzoek elkaar aan. Ze worden gezamenlijk door jouw arts bekeken en uitgelegd.
  • Ook als het onderzoek juist is uitgevoerd en beoordeeld kan het soms voorkomen dat afwijkingen onjuist worden geïnterpreteerd. Dit kan komen door technische oorzaken of doordat een afwijking moeilijk te zien is.
  • Het radiologisch onderzoek is voor de arts niet voldoende om een diagnose te kunnen stellen. Een bevinding op radiologisch onderzoek kan verschillende oorzaken hebben. De arts zal de bevindingen eerst vergelijken met andere bevindingen uit lichamelijk onderzoek, bloed-of weefselonderzoek. Dan bespreken met andere betrokken specialisten, voordat een diagnose gesteld kan worden.

    Standpunt commissie kwaliteit van de NVvR (Nederlandse Vereniging voor Radiologie)

Reade Service & Planning

Heb je een vraag? Stuur ons een e-mail.
Wij streven ernaar je mail binnen 3 werkdagen te beantwoorden.
Telefonisch (020 - 242 10 00) zijn we bereikbaar op maandag tot en met vrijdag. Van 8 uur 's ochtends tot 12 uur 's middags. (08.00 - 12.00 uur).


Wil je je afspraak verzetten of annuleren?
Kan je echt niet naar de afspraak komen en wil je deze verzetten of annuleren? Wees bewust dat het enkele weken tot maanden duurt voor een afspraak kan worden gemaakt. Als je zonder geldige reden niet op je afspraak verschijnt of je niet op tijd afmeldt, kunnen wij kosten in rekening brengen voor de gemiste behandeling (no show tarief).

Al onze adressen vind je op de contactpagina.

Tips voor de website?