SJ RE 883 0438

Volwassenen

Er komt best veel op je af wanneer je onder behandeling bent bij Reade. Het kan dan fijn zijn als een familielid of vriend(in) met je meekijkt in je medisch dossier en je helpt waar nodig. Met een ‘Machtiging’ kun je dan toegang tot ons cliëntportaal ‘MijnReade’ regelen.

Hoe vraag je toegang aan?
Met een ‘Aanvraagformulier machtiging’ vraag je een persoonlijke machtiging aan voor een familielid of vriend(in) zodat diegene via MijnReade toegang heeft tot jouw medische gegevens en afspraken. Lever het ingevulde en ondertekende formulier persoonlijk en samen in bij de balie van Reade en toon beiden een geldig identiteitsbewijs.

Je ontvangt beiden een bevestiging per e-mail als de machtiging gereed is. Hierna krijgt de aanvrager (de gemachtigde) met zijn of haar eigen DigiD toegang tot MijnReade.

Zorg dat de contactgegevens correct en volledig zijn ingevuld, van aanvrager en cliënt. Dat is nodig om jullie te kunnen bereiken en dat zijn we verplicht.

Mentor of curator?
Dan dien je naast een ID-bewijs ook de originele en geldige beschikking van de rechtbank te tonen en een kopie af te geven.

Heb je al een machtiging geregeld? Log dan via onderstaande button in bij ons cliëntportaal MijnReade.
Ga daar in het hoofdmenu naar 'Persoonsgegevens' en klik op 'Machtigingen' om te zien voor wie jij gemachtigd bent en wie er gemachtigd is om jouw dossier in te zien.

Beveiligd met DigiD

MijnReade is goed beveiligd en je hebt alleen toegang met jouw eigen DigiD.
Heb je nog geen DigiD? Vraag het aan op digid.nl.
Weet je niet wat een DigiD is? Klik hier voor de uitleg.

Meer informatie over

Veelgestelde vragen

Voor volwassen cliënten zijn er twee verschillende formulieren om uit te kiezen.

Zijn jullie: een ouder of voogd en een jong volwassen cliënt van max. 22 jaar oud?
Kies dan voor: Aanvraagformulier ouder/voogd volwassene tot 22.

Zijn jullie: een familielid, vriend(in) of partner en een cliënt ouder dan 22?
Kies dan voor: Aanvraagformulier mantelzorger.

Beide machtigingen zijn tijdelijk geldig, maar verschillen wel onderling.
Zo is een machtiging voor een mantelzorger (maximaal) 3 jaar geldig, waarna deze automatisch stopt.

Een machtiging voor een jong volwassene tot 22 jaar oud, stopt jaarlijks op de verjaardag van de cliënt. Dan zijn de gemachtigde en de cliënt beiden weer een jaartje ouder en kunnen zij opnieuw de afweging maken of een machtiging nog nodig is.

Desgewenst kan deze machtiging jaarlijks verlengd worden tot de leeftijd van 22.

Jullie ontvangen vier weken voorafgaand aan de verjaardag van de cliënt beiden een herinnering per mail.

Let op: Een cliënt mag op elk moment een machtiging stopzetten.

Nadat het ingevulde en ondertekende aanvraagformulier is ingeleverd, wordt het verwerkt in de systemen van Reade.
Zodra het verwerkt is, ontvang je beiden (aanvrager en cliënt) een bevestiging per e-mail dat de machtiging gereed is.

Hierna heeft de aanvrager (de gemachtigde) met zijn of haar eigen DigiD toegang tot ‘MijnReade’.

Dat kun je zien in MijnReade.
Log daarvoor in met je eigen DigiD en ga dan in het in het hoofdmenu naar 'Persoonsgegevens'.

Klik vervolgens op 'Machtigingen' om te zien voor wie jij gemachtigd bent en wie er gemachtigd is om jouw dossier in te zien.

Een cliënt (ouder dan 12 jaar) kan op elk moment een machtiging zelf stopzetten.

Neem daarvoor contact op met het medisch secretariaat op de locatie waar jij onder behandeling bent of de klantenservice via 020 - 242 10 00 of klantenservice@reade.nl.

Dat kan als je inlogt in MijnReade en naar ‘Persoonsgegevens’ gaat.
Je kunt daar je eigen telefoonnummer en e-mailadres wijzigen.

Een cliënt kan daar ook de eigen apotheek wijzigen.

Andere wijzigingen kun je doorgeven via klantenservice@reade.nl of tel. 020–242 10 00.

Een machtiging voor een mantelzorger is (maximaal) 3 jaar geldig, waarna deze automatisch stopt.

Een machtiging voor een jong volwassene tot 22 jaar oud, stopt jaarlijks op de verjaardag van de cliënt. Dan zijn de gemachtigde en de cliënt beiden weer een jaartje ouder en kunnen zij opnieuw de afweging maken of een machtiging nog nodig is.

Desgewenst kan deze machtiging jaarlijks verlengd worden tot de leeftijd van 22.
Jullie ontvangen vier weken voorafgaand aan de verjaardag van de cliënt beiden een herinnering per mail.

Let op: Een cliënt mag op elk moment een machtiging stopzetten.

Heb je geen ouderlijk gezag en ben je mentor of curator? Dan dien je bij het aanvragen van een machtiging naast een ID-bewijs ook de originele en geldige beschikking van de rechtbank te tonen en een kopie af te geven.

Let op: ook dan wordt de aanvraag alleen in behandeling genomen wanneer het formulier ondertekend is en op locatie een geldig ID-bewijs wordt getoond door aanvrager en cliënt.

Vraag het aan op www.digid.nl.
Ouders en voogden mogen hun kind tot 14 jaar helpen bij het aanvragen en gebruiken van een DigiD.

Zorg dat de actuele contactgegevens zoals e-mailadres en telefoonnummer correct en volledig zijn ingevuld, van aanvrager en kind/cliënt.
Dat is nodig om jullie te kunnen bereiken en dat zijn we verplicht.

Heb je geen ouderlijk gezag en ben je mentor of curator? Dan dien je bij het aanvragen van een machtiging naast een ID-bewijs ook de originele en geldige beschikking van de rechtbank te tonen en een kopie af te geven.

Let op: ook dan wordt de aanvraag alleen in behandeling genomen wanneer het formulier ondertekend is en op locatie een geldig ID-bewijs wordt getoond door aanvrager en cliënt.

Dat kun je zien in MijnReade.
Log daarvoor in met je eigen DigiD en ga dan in het in het hoofdmenu naar 'Persoonsgegevens'.

Klik vervolgens op 'Machtigingen' om te zien voor wie jij gemachtigd bent en wie er gemachtigd is om jouw dossier in te zien.

Wordt je kind op school behandeld? Dan is het niet nodig om het aanvraagformulier op locatie in te leveren en je beiden daar te identificeren.

Jullie kunnen dan een scan of foto van het volledig ingevulde en ondertekende formulier mailen of opsturen naar het medisch secretariaat van Reade op de school.

Onder 'Contact en Locaties' vind je de (e-mail)adressen van de scholen.

Ook zonder toegang tot het digitale dossier krijg je als ouder(s) of voogd alle informatie die nodig is om beslissingen te kunnen nemen.

Het is dus niet noodzakelijk, maar het kan soms wel handig zijn.
Bijvoorbeeld om een afspraak voor te bereiden, eenvoudig en beveiligd te beeldbellen of om thuis informatie nog eens rustig na te lezen.

Download en print deze korte beschrijving.

Voorbereiding

  • Download de (gratis) Microsoft Teams app
  • Zoek een rustige ruimte met voldoende privacy
  • Zorg dat je 10 minuten voor je afspraak inlogt

Log vervolgens in op MijnReade >>

Ga naar ‘Afspraken’ en klik bij de afspraak videoconsult op ‘Aanwezigheid melden’.

Hierna verschijnt de knop ‘ Start videoconsult’ en de Microsoft Teams app wordt automatisch geopend.

Controleer of je camera en microfoon aanstaan en klik op ‘Nu deelnemen’.

Je bent nu in de virtuele wachtkamer. Wacht hier rustig af tot je wordt toegelaten tot het gesprek met de zorgverlener.
Het kan voorkomen dat de afspraak voor je een beetje uitloopt.

Inloggen gaat met jouw DigiD via https://www.mijnreade.nl. Daarnaast heb je een sms-functie nodig. Hiervoor moet je telefoonnummer verbonden zijn aan jouw DigiD. Deze extra stap is een controle. Zodat we zeker weten dat we echt met jou te maken hebben. Zo beschermen we jouw persoonlijke gegevens. Een voordeel van deze extra stap is dat met sms-functie het inloggen vaak soepeler verloopt.

  • In dit scherm klik je op de knop ‘Inloggen met DigiD ‘.
  • Daarna klik je op het zwarte logo van DigiD om in te loggen.
  • Je zit nu in de DigiD omgeving.
  • Kies de inlogmethode:
  1. Kies voor inloggen met SMS. Of
  2. voor inloggen met de DigiD app.


Heb je geen mobiele telefoon? Een SMS kan ook als een gesproken bericht verstuurd worden naar de vaste telefoon.

  • Vul jouw DigiD gebruikersnaam in en log in met jouw wachtwoord.
  • Vul daarna de ontvangen SMS-code in of scan de QR-code met de DigiD app.
  • Je hebt nu toegang tot MijnReade


Vragen over inloggen met DigiD? Kijk op http://www.digid.nl

MijnReade is een website met een DigiD beveiliging voor mensen die bij Reade behandeld worden of in behandeling zijn geweest. We noemen dit een cliëntenportaal. Hier vind je jouw persoonlijke gegevens die bekend zijn bij Reade. Op een veilige en simpele manier pas je jouw eigen gegevens aan. In MijnReade kan je ook afspraken bekijken en jouw medisch dossier inzien. Waaronder jouw diagnose, medicijnen en uitslagen van onderzoeken.

Daarnaast kan je vragenlijsten invullen als die voor je klaarstaan. En van een aantal medicijnen kan je een herhaalrecept aanvragen.

Toon meer veelgestelde vragen Toon minder veelgestelde vragen

Staat jouw vraag er niet bij en heb je nog vragen?
Neem dan contact op met onze klantenservice.

Klantenservice

Heb je een vraag over Reade? Onze klantenservice helpt je verder.

Tips voor de website?