Reade_Sporten-bewegen-revalideren-1

Kinderen 12 - 16

Vanaf 12 jaar heeft een kind toegang tot het eigen dossier via MijnReade. Als je jong bent, kan er dan best veel informatie op je afkomen. Voor kinderen/jongeren van 12 tot 16 jaar is het daarom mogelijk om een ouder of voogd toestemming te geven om via MijnReade mee te kijken.

Recht om mee te beslissen en op privacy
De wet zegt dat een kind van 12 jaar oud genoeg is om mee te beslissen over medische behandelingen. Vanaf die leeftijd beslissen kind en ouder(s) of voogd dus samen. Daarom betrekken we een cliënt vanaf 12 jarige leeftijd bij alle beslissingen en krijgt diegene toegang tot de eigen medische gegevens via ons cliëntportaal ‘MijnReade’.

Volgens de wet heeft een kind -of jongere- vanaf dan ook recht op privacy. Daarom krijgt een ouder of voogd alleen toegang tot het dossier als het kind dat goed vindt.

Dat een ouder of voogd ook het dossier kan inzien kan handig zijn, maar is niet noodzakelijk. Ouder en kind krijgen sowieso voldoende informatie om samen beslissingen te kunnen nemen.

Hoe kunnen jullie een machtiging voor toegang tot MijnReade aanvragen?
Vul samen het ‘Aanvraagformulier machtiging’ in en onderteken het allebei, dus ouder en kind. Maximaal twee personen kunnen gemachtigd worden. Lever vervolgens samen het formulier in bij de balie en toon beiden een geldig identiteitsbewijs.

Wanneer onder behandeling bij een school, kun je het formulier daar naartoe sturen en hoef je je niet te legitimeren. Onder 'Contact en Locaties' vind je de (e-mail)adressen van de scholen.

Als de machtiging gereed is, ontvangen jullie een bevestiging per e-mail. Hierna krijgt de ouder of voogd met de eigen DigiD toegang tot ‘MijnReade’ en het dossier van het kind.

Contactgegevens
Zorg dat de contactgegevens zoals e-mailadres en telefoonnummer actueel zijn en volledig zijn ingevuld, van aanvrager en kind. Dat is nodig om jullie te kunnen bereiken en dat zijn we verplicht.

Machtiging stopzetten
Een kind van 12 jaar of ouder kan een machtiging op elk moment zelf stopzetten. Bespreek na elk jaar samen met je ouder(s) of voogd of een nieuwe machtiging nog wel nodig is. Je bent dan tenslotte beiden weer een jaartje ouder en wijzer.

Einde machtiging
Eenmaal 16 jaar oud wordt de machtiging automatisch stopgezet en beslist de jongere helemaal zelf. Vanaf 16 valt iemand namelijk onder de wet volwassenen.

Laten we samen zorgen dat er goed omgegaan kan worden met die verantwoordelijkheid voor de leeftijd van 16.

Lees alles op je gemak door in de folder '12 jaar of ouder?'.

Heb je al een machtiging?
Of wil je zien wie er voor jou gemachtigd is?

Ga naar MijnReade en log in met je eigen DigiD.

Beveiligd met DigiD

MijnReade is goed beveiligd en je hebt alleen toegang met jouw eigen DigiD.
Heeft een van jullie nog geen eigen DigiD? Vraag het aan op digid.nl.
Weet je niet wat een DigiD is? Klik hier voor de uitleg.

Meer informatie over

Veelgestelde vragen

Ook zonder toegang tot het digitale dossier krijg je als ouder(s) of voogd alle informatie die nodig is om beslissingen te kunnen nemen.

Het is dus niet noodzakelijk, maar het kan soms wel handig zijn.
Bijvoorbeeld om een afspraak voor te bereiden, eenvoudig en beveiligd te beeldbellen of om thuis informatie nog eens rustig na te lezen.

Nadat het ingevulde en ondertekende aanvraagformulier is ingeleverd, wordt het verwerkt in de systemen van Reade.
Zodra het verwerkt is, ontvang je beiden (aanvrager en cliënt) een bevestiging per e-mail dat de machtiging gereed is.

Hierna heeft de aanvrager (de gemachtigde) met zijn of haar eigen DigiD toegang tot ‘MijnReade’.

Wordt je kind op school behandeld? Dan is het niet nodig om het aanvraagformulier op locatie in te leveren en je beiden daar te identificeren.

Jullie kunnen dan een scan of foto van het volledig ingevulde en ondertekende formulier mailen of opsturen naar het medisch secretariaat van Reade op de school.

Onder 'Contact en Locaties' vind je de (e-mail)adressen van de scholen.

De 16e verjaardag is een belangrijk moment, want de wet zegt dat iemand dan voortaan zelf mag beslissen over medische behandelingen.
Toestemming van ouder(s) of voogd is niet meer nodig.

Daarnaast zegt de wet dat iemand vanaf 16 jaar recht heeft op volledige bescherming van de privacy. Iemand valt dan onder de wet volwassenen.

De arts en andere behandelaren van Reade hebben dan een geheimhoudingsplicht. Zij mogen ouder(s) of voogd dus niet meer vertellen hoe het met de cliënt of de behandeling gaat. Vanwege privacy en onze geheimhoudingsplicht worden machtigingen automatisch stopgezet wanneer een cliënt 16 wordt.
Diegene bepaalt dan helemaal zelf wie welke informatie mag krijgen.

Een cliënt van 12 tot 16 jaar kan op elk moment een machtiging zelf stopzetten.

Neem daarvoor contact op met de afdeling Service & Planning via 020 - 242 10 00 of klantenservice@reade.nl.

Zorg dat de actuele contactgegevens zoals e-mailadres en telefoonnummer correct en volledig zijn ingevuld, van aanvrager en kind/cliënt.
Dat is nodig om jullie te kunnen bereiken en dat zijn we verplicht.

Dat kan als je inlogt in MijnReade en naar ‘Persoonsgegevens’ gaat.
Je kunt daar je eigen telefoonnummer en e-mailadres wijzigen.

Een cliënt kan daar ook de eigen apotheek wijzigen.

Andere wijzigingen kun je doorgeven via klantenservice@reade.nl of tel. 020–242 10 00.

Inloggen gaat met jouw DigiD via https://www.mijnreade.nl. Daarnaast heb je een sms-functie nodig. Hiervoor moet je telefoonnummer verbonden zijn aan jouw DigiD. Deze extra stap is een controle. Zodat we zeker weten dat we echt met jou te maken hebben. Zo beschermen we jouw persoonlijke gegevens. Een voordeel van deze extra stap is dat met sms-functie het inloggen vaak soepeler verloopt.

  • In dit scherm klik je op de knop ‘Inloggen met DigiD ‘.
  • Daarna klik je op het zwarte logo van DigiD om in te loggen.
  • Je zit nu in de DigiD omgeving.
  • Kies de inlogmethode:
  1. Kies voor inloggen met SMS. Of
  2. voor inloggen met de DigiD app.


Heb je geen mobiele telefoon? Een SMS kan ook als een gesproken bericht verstuurd worden naar de vaste telefoon.

  • Vul jouw DigiD gebruikersnaam in en log in met jouw wachtwoord.
  • Vul daarna de ontvangen SMS-code in of scan de QR-code met de DigiD app.
  • Je hebt nu toegang tot MijnReade


Vragen over inloggen met DigiD? Kijk op http://www.digid.nl

Vraag het aan op www.digid.nl.
Ouders en voogden mogen hun kind tot 14 jaar helpen bij het aanvragen en gebruiken van een DigiD.

Heb je geen ouderlijk gezag en ben je mentor of curator? Dan dien je bij het aanvragen van een machtiging naast een ID-bewijs ook de originele en geldige beschikking van de rechtbank te tonen en een kopie af te geven.

Let op: ook dan wordt de aanvraag alleen in behandeling genomen wanneer het formulier ondertekend is en op locatie een geldig ID-bewijs wordt getoond door aanvrager en cliënt.

Heb je geen ouderlijk gezag en ben je mentor of curator? Dan dien je bij het aanvragen van een machtiging naast een ID-bewijs ook de originele en geldige beschikking van de rechtbank te tonen en een kopie af te geven.

Let op: ook dan wordt de aanvraag alleen in behandeling genomen wanneer het formulier ondertekend is en op locatie een geldig ID-bewijs wordt getoond door aanvrager en cliënt.

Dat kun je zien in MijnReade.
Log daarvoor in met je eigen DigiD en ga dan in het in het hoofdmenu naar 'Persoonsgegevens'.

Klik vervolgens op 'Machtigingen' om te zien voor wie jij gemachtigd bent en wie er gemachtigd is om jouw dossier in te zien.

Dat kun je zien in MijnReade.
Log daarvoor in met je eigen DigiD en ga dan in het in het hoofdmenu naar 'Persoonsgegevens'.

Klik vervolgens op 'Machtigingen' om te zien voor wie jij gemachtigd bent en wie er gemachtigd is om jouw dossier in te zien.

Slot

Elke keer als je inlogt, slaan we dit op. We doen dit alleen om te meten hoe vaak mensen MijnReade gebruiken. De gegevens die je invoert, komen in het digitale cliëntendossier.

Geheimhoudingsplicht
Al onze medewerkers hebben wettelijk de plicht jouw persoonsgegevens geheim te houden. Jouw (huis)arts mag jouw gegevens zien. Ook de zorgmedewerkers die direct bij jouw behandeling betrokken zijn, mogen deze gegevens zien. Alleen met jouw schriftelijke toestemming mag informatie over jou gegeven worden aan anderen. In ons ‘Privacyreglement’ staat omschreven hoe wij omgaan met jouw gegevens.

Heb je vragen? Of wil je de uitgebreide ‘Regeling Medisch dossier’ en het ‘Privacyreglement’ van Reade hebben? Dan kun je dit vragen aan de afdeling Service & Planning van het gebouw waar jij behandeld wordt.

Wij gaan op een veilige manier met jouw digitale gegevens om, volgens de wet ‘Algemene Verordening Gegevensbescherming’ (AVG). Je kunt ook zelf iets doen aan een veilig gebruik van MijnReade:

• Klik op ‘uitloggen’ als je MijnReade niet meer gebruikt. Sluit daarna het internetprogramma.

• Ga netjes en bewust om met printjes die je maakt van jouw gegevens.

• Jouw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord zijn echt persoonlijk. Bewaar deze daarom op een veilige plek.

• Sla jouw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord niet op in je computer. Ook al stellen veel computerprogramma’s dit voor. Dit betekent namelijk dat iedereen die toegang heeft tot jouw computer, ook jouw inlognaam en wachtwoord kan vinden.

• Gebruik je draadloos internet? Zorg er dan voor dat je jouw internetmodem of router beveiligt met encryptie (extra beveiligd door een versleuteling). Dan kan niet iedereen verbinding met jouw internet maken. In de handleiding van jouw apparaat staat hoe je dit kunt doen.

Clientportaal

MijnReade is een website met een DigiD beveiliging voor mensen die bij Reade behandeld worden of in behandeling zijn geweest. We noemen dit een cliëntenportaal. Hier vind je jouw persoonlijke gegevens die bekend zijn bij Reade. Op een veilige en simpele manier pas je jouw eigen gegevens aan. In MijnReade kan je ook afspraken bekijken en jouw medisch dossier inzien. Waaronder jouw diagnose, medicijnen en uitslagen van onderzoeken.

Daarnaast kan je vragenlijsten invullen als die voor je klaarstaan. En van een aantal medicijnen kan je een herhaalrecept aanvragen.

Toon meer veelgestelde vragen Toon minder veelgestelde vragen

Heb je nog vragen en staat jouw vraag er niet bij?
Neem dan contact op met Reade Service & Planning.

Reade Service & Planning

Heb je een vraag? Stuur ons een e-mail.
Wij streven ernaar je mail binnen 3 werkdagen te beantwoorden.
Telefonisch (020 - 242 10 00) zijn we bereikbaar op maandag tot en met vrijdag. Van 8 uur 's ochtends tot 12 uur 's middags. (08.00 - 12.00 uur).


Wil je je afspraak verzetten of annuleren?
Kan je echt niet naar de afspraak komen en wil je deze verzetten of annuleren? Wees bewust dat het enkele weken tot maanden duurt voor een afspraak kan worden gemaakt. Als je zonder geldige reden niet op je afspraak verschijnt of je niet op tijd afmeldt, kunnen wij kosten in rekening brengen voor de gemiste behandeling (no show tarief).

Al onze adressen vind je op de contactpagina.

Tips voor de website?