Reade_kind-jeugd-sporten-bewegen-revalideren-3

Kinderen 0 - 12

Is jouw kind jonger dan 12 jaar? Als ouder of voogd kun je met een ‘Machtiging’ toegang krijgen tot het dossier van je kind. Lees hier meer over hoe je dat regelt.

Is een machtiging nodig?
Ook zonder toegang tot het digitale dossier krijg je als ouder(s) of voogd alle informatie die nodig is om beslissingen te nemen. Het is dus niet noodzakelijk, maar het kan soms wel handig zijn. Bijvoorbeeld om een afspraak voor te bereiden, eenvoudig en beveiligd te beeldbellen of om thuis informatie nog eens rustig na te lezen.

Hoe vraag je toegang aan?
Vul het ‘Aanvraagformulier machtiging kind’ in en onderteken het. Maximaal twee personen kunnen gemachtigd worden. Lever vervolgens samen met je kind het formulier in bij de balie en toon beiden een geldig identiteitsbewijs.

Wordt je kind op school behandeld? Dan is identificatie niet nodig. Je kunt dan een scan of foto van het volledig ingevulde en ondertekende formulier mailen of opsturen naar het medisch secretariaat van Reade op school. Onder 'Contact en Locaties' vind je de (e-mail)adressen van de scholen.

Je ontvangt een bevestiging per e-mail als de machtiging gereed is. Hierna krijg je met jouw eigen DigiD toegang tot ‘MijnReade’.

Let op: een machtiging is geldig tot je kind 12 jaar is.
Dan veranderen de rechten van het kind.

Lees alles op je gemak door in de folder 'Jonger dan 12?'.
Ben jij of is je kind 12 jaar of ouder? Lees dan de folder '12 jaar en ouder?'.

Heb je al een machtiging?
Of wil je zien wie er voor jou gemachtigd is?

Ga naar MijnReade en log in met je eigen DigiD.

Beveiligd met DigiD

MijnReade is goed beveiligd en je hebt alleen toegang met jouw eigen DigiD.
Heb je nog geen DigiD? Vraag het aan op digid.nl.

Meer informatie over

Veelgestelde vragen

Vraag het aan op www.digid.nl.
Ouders en voogden mogen hun kind tot 14 jaar helpen bij het aanvragen en gebruiken van een DigiD.

Heb je geen ouderlijk gezag en ben je mentor of curator? Dan dien je bij het aanvragen van een machtiging naast een ID-bewijs ook de originele en geldige beschikking van de rechtbank te tonen en een kopie af te geven.

Let op: ook dan wordt de aanvraag alleen in behandeling genomen wanneer het formulier ondertekend is en op locatie een geldig ID-bewijs wordt getoond door aanvrager en cliënt.

Wordt je kind op school behandeld? Dan is het niet nodig om het aanvraagformulier op locatie in te leveren en je beiden daar te identificeren.

Jullie kunnen dan een scan of foto van het volledig ingevulde en ondertekende formulier mailen of opsturen naar het medisch secretariaat van Reade op de school.

Onder 'Contact en Locaties' vind je de (e-mail)adressen van de scholen.

Nadat het ingevulde en ondertekende aanvraagformulier is ingeleverd, wordt het verwerkt in de systemen van Reade.
Zodra het verwerkt is, ontvang je beiden (aanvrager en cliënt) een bevestiging per e-mail dat de machtiging gereed is.

Hierna heeft de aanvrager (de gemachtigde) met zijn of haar eigen DigiD toegang tot ‘MijnReade’.

Een machtiging is geldig tot je kind 12 jaar is. Dan veranderen de rechten van het kind.

Vanaf 12 jaar - wat verandert er?
De wet zegt dat een kind van 12 oud genoeg is om mee te beslissen over medische behandelingen. Vanaf die leeftijd beslissen kind en ouder(s) of voogd dus samen. Dit is een transitiefase naar zelfstandig beslissen zodra een kind 16 jaar is. Om een kind te begeleiden naar zelfstandigheid, krijgt een kind stapsgewijs meer regie en privacy.

Recht op privacy
Vanaf 12 jaar krijgt een kind toegang tot het eigen dossier. Volgens de wet heeft een kind vanaf dan ook recht op privacy. Daarom stoppen op die leeftijd eventueel lopende machtigingen. Ouder of voogd krijgen dan alleen nog toegang tot de gegevens in MijnReade als het kind dat goed vindt. Toegang tot het dossier van je kind kan handig zijn, maar is niet noodzakelijk. Ouder en kind krijgen sowieso voldoende informatie om samen beslissingen te kunnen nemen.
Als je als ouder of voogd toegang wilt, moet je samen met je kind een (nieuwe) machtiging aanvragen.

Meer weten?
De folder ‘12 jaar of ouder?’ is gemaakt voor kinderen tussen de 12 en 16 jaar. Dat is een belangrijke periode, want een kind is dan op weg naar zelfstandigheid.

Laten we samen zorgen dat het kind leert omgaan met die verantwoordelijkheid voor het 16 jaar oud is.

Zorg dat de actuele contactgegevens zoals e-mailadres en telefoonnummer correct en volledig zijn ingevuld, van aanvrager en kind/cliënt.
Dat is nodig om jullie te kunnen bereiken en dat zijn we verplicht.

Dat kan als je inlogt in MijnReade en naar ‘Persoonsgegevens’ gaat.
Je kunt daar je eigen telefoonnummer en e-mailadres wijzigen.

Een cliënt kan daar ook de eigen apotheek wijzigen.

Andere wijzigingen kun je doorgeven via klantenservice@reade.nl of tel. 020–242 10 00.

Ook zonder toegang tot het digitale dossier krijg je als ouder(s) of voogd alle informatie die nodig is om beslissingen te kunnen nemen.

Het is dus niet noodzakelijk, maar het kan soms wel handig zijn.
Bijvoorbeeld om een afspraak voor te bereiden, eenvoudig en beveiligd te beeldbellen of om thuis informatie nog eens rustig na te lezen.

Heb je geen ouderlijk gezag en ben je mentor of curator? Dan dien je bij het aanvragen van een machtiging naast een ID-bewijs ook de originele en geldige beschikking van de rechtbank te tonen en een kopie af te geven.

Let op: ook dan wordt de aanvraag alleen in behandeling genomen wanneer het formulier ondertekend is en op locatie een geldig ID-bewijs wordt getoond door aanvrager en cliënt.

Een cliënt van 12 tot 16 jaar kan op elk moment een machtiging zelf stopzetten.

Neem daarvoor contact op met de afdeling Service & Planning via 020 - 242 10 00 of klantenservice@reade.nl.

Dat kun je zien in MijnReade.
Log daarvoor in met je eigen DigiD en ga dan in het in het hoofdmenu naar 'Persoonsgegevens'.

Klik vervolgens op 'Machtigingen' om te zien voor wie jij gemachtigd bent en wie er gemachtigd is om jouw dossier in te zien.

Dat kun je zien in MijnReade.
Log daarvoor in met je eigen DigiD en ga dan in het in het hoofdmenu naar 'Persoonsgegevens'.

Klik vervolgens op 'Machtigingen' om te zien voor wie jij gemachtigd bent en wie er gemachtigd is om jouw dossier in te zien.

Clientportaal

MijnReade is een website met een DigiD beveiliging voor mensen die bij Reade behandeld worden of in behandeling zijn geweest. We noemen dit een cliëntenportaal. Hier vind je jouw persoonlijke gegevens die bekend zijn bij Reade. Op een veilige en simpele manier pas je jouw eigen gegevens aan. In MijnReade kan je ook afspraken bekijken en jouw medisch dossier inzien. Waaronder jouw diagnose, medicijnen en uitslagen van onderzoeken.

Daarnaast kan je vragenlijsten invullen als die voor je klaarstaan. En van een aantal medicijnen kan je een herhaalrecept aanvragen.

Slot

Elke keer als je inlogt, slaan we dit op. We doen dit alleen om te meten hoe vaak mensen MijnReade gebruiken. De gegevens die je invoert, komen in het digitale cliëntendossier.

Geheimhoudingsplicht
Al onze medewerkers hebben wettelijk de plicht jouw persoonsgegevens geheim te houden. Jouw (huis)arts mag jouw gegevens zien. Ook de zorgmedewerkers die direct bij jouw behandeling betrokken zijn, mogen deze gegevens zien. Alleen met jouw schriftelijke toestemming mag informatie over jou gegeven worden aan anderen. In ons ‘Privacyreglement’ staat omschreven hoe wij omgaan met jouw gegevens.

Heb je vragen? Of wil je de uitgebreide ‘Regeling Medisch dossier’ en het ‘Privacyreglement’ van Reade hebben? Dan kun je dit vragen aan de afdeling Service & Planning van het gebouw waar jij behandeld wordt.

Wij gaan op een veilige manier met jouw digitale gegevens om, volgens de wet ‘Algemene Verordening Gegevensbescherming’ (AVG). Je kunt ook zelf iets doen aan een veilig gebruik van MijnReade:

• Klik op ‘uitloggen’ als je MijnReade niet meer gebruikt. Sluit daarna het internetprogramma.

• Ga netjes en bewust om met printjes die je maakt van jouw gegevens.

• Jouw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord zijn echt persoonlijk. Bewaar deze daarom op een veilige plek.

• Sla jouw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord niet op in je computer. Ook al stellen veel computerprogramma’s dit voor. Dit betekent namelijk dat iedereen die toegang heeft tot jouw computer, ook jouw inlognaam en wachtwoord kan vinden.

• Gebruik je draadloos internet? Zorg er dan voor dat je jouw internetmodem of router beveiligt met encryptie (extra beveiligd door een versleuteling). Dan kan niet iedereen verbinding met jouw internet maken. In de handleiding van jouw apparaat staat hoe je dit kunt doen.

Toon meer veelgestelde vragen Toon minder veelgestelde vragen

Heb je nog vragen en staat jouw vraag er niet bij?
Neem dan contact op met onze klantenservice.

Reade Service & Planning

Heb je een vraag? Stuur ons een e-mail.
Mailadres vind je onderaan elke pagina. Wij streven ernaar je mail binnen 3 werkdagen te beantwoorden.
Telefonisch (020 - 242 10 00) zijn we bereikbaar op maandag tot en met vrijdag. Van 8 uur 's ochtends tot 12 uur 's middags. (08.00 - 12.00 uur).


Heb je acute pijn en daarom direct contact nodig?
Bel dan tussen 08.00 en 17.00 uur naar 020 - 242 10 00.


Wil je je afspraak verzetten of annuleren?
Kan je echt niet naar de afspraak komen en wil je deze verzetten of annuleren? Wees bewust dat het enkele weken tot maanden duurt voor een afspraak kan worden gemaakt. Als je zonder geldige reden niet op je afspraak verschijnt of je niet op tijd afmeldt, kunnen wij kosten in rekening brengen voor de gemiste behandeling (no show tarief).

Al onze adressen vind je op de contactpagina.

Tips voor de website?