Autoscriber

Vier revalidatiecentra ontvangen STOZ-subsidie voor omvangrijk AI-project in de revalidatiezorg

Revalidatiecentra Reade (Amsterdam), Roessingh (Enschede), Rijndam Revalidatie (Rotterdam) en Adelante (Hoensbroek) hebben gezamenlijk een subsidie ontvangen uit de Stimuleringsregeling Technologie in Ondersteuning en Zorg (STOZ) voor een innovatief project ter waarde van 1,8 miljoen euro. Met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) willen zij de administratieve lasten in de revalidatiezorg aanzienlijk verminderen.

De zorg in Nederland staat onder druk: de zorgvraag neemt toe, cliënten hebben complexere hulpvragen en het tekort aan zorgmedewerkers groeit. Binnen de medisch specialistische revalidatiezorg (MSR) betekent dit dat zorgprofessionals steeds meer moeten doen met minder collega’s, zonder dat de zorgkwaliteit vermindert.

Spraakgestuurd rapporteren

Om die uitdaging aan te pakken, zetten de vier centra in op spraakgestuurde rapportage. Met behulp van de AI-applicatie Autoscriber worden gesprekken tussen zorgprofessionals en cliënten automatisch opgenomen, uitgeschreven en verwerkt in het elektronisch patiëntendossier (EPD).

Het gebruik van deze technologie gebeurt met strikte waarborging van de privacy en beveiliging van clientgegevens. Cliënten worden vooraf geïnformeerd over de inzet van de AI-toepassing en, indien nodig of gewenst, begeleid. De vier centra voeren het project gefaseerd uit, met als doel op te schalen naar alle zorgprofessionals binnen de centra.

Met deze innovatie is de verwachting dat de werkdruk aanzienlijk wordt verlaagd. Bovendien maakt de gezamenlijke aanpak het mogelijk om de technologie op regionale schaal in te voeren, kennis te delen en een stevige basis te leggen voor bredere implementatie binnen de gehele revalidatiesector.

Met dit project zetten Reade, Roessingh, Rijndam en Adelante een belangrijke stap richting toekomstbestendige zorg: minder administratieve lasten, meer tijd voor de cliënt en behoud van kwaliteit in een groeiend en complexer zorglandschap.

Reade Service & Planning

Heb je een vraag? Stel deze via
• een e-mail: klantenservice@reade.nl.
Wij streven ernaar je mail binnen 3 werkdagen te beantwoorden.

• de telefoon: 020 - 242 10 00
We zijn bereikbaar op maandag tot en met vrijdag.
Van 08.00 - 12.00 uur en van 14.00 - 16.30 uur.

Voor spoedgevallen en collegiaal overleg zijn we de hele dag bereikbaar.

Wil je je afspraak verzetten of annuleren?
Kan je echt niet naar de afspraak komen en wil je deze verzetten of annuleren? Wees bewust dat het enkele weken tot maanden duurt voor een afspraak kan worden gemaakt. Als je zonder geldige reden niet op je afspraak verschijnt of je niet op tijd afmeldt, kunnen wij kosten in rekening brengen voor de gemiste behandeling (no show tarief).


Al onze adressen vind je op de contactpagina.