HERO gesprek
PDF

Samen zorgen voor een prettige en veilige omgeving

Bij Reade vinden we diversiteit, inclusie en gelijkheid belangrijk. We behandelen iedereen met respect. Dit vormt de basisregel voor iedereen binnen de organisatie. Daarom hebben we omgangsregels vastgelegd. We vragen cliënten, naasten en bezoekers van Reade zich hieraan te houden voor een prettige zorgervaring en het voorkomen en bestrijden van ongewenst gedrag.

Feedback is welkom en helpt ons de zorg te verbeteren. Zorgen of klachten kunnen respectvol worden gedeeld, ook via onze website.

“Wat Reade voor mij oplost in het leven is onbetaalbaar! Ik voel me gezien, gehoord en begrepen en dat staat gelijk aan meer kwaliteit van leven.”

Ervaar je grensoverschrijdend gedrag?

  • Maak dit bespreekbaar bij de verpleegkundige of jouw behandelaar.
  • Revalidanten kunnen ook bij onze geestelijk begeleiders terecht om hun hart te luchten. Wij hebben ambtsgeheim en maken geen deel uit van het behandelteam. Vaak helpt een gesprek al om meer zicht op de situatie te krijgen. Zo nodig denken we mee over andere manieren om met de situatie om te gaan en wat de mogelijke gevolgen daarvan zijn.
  • Cliënten kunnen ook terecht bij de klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris heeft een bemiddelende rol en kijkt hoe op zo kort mogelijke termijn de klacht opgelost wordt. Lees hier meer over op: https://reade.nl/over-ons/clie...

Wij zeggen "nee!" tegen

1 gedragscode

Beledigingen, discriminatie, agressie of bedreigingen zijn niet toegestaan. Net als verbaal geweld, zoals vloeken en beledigende opmerkingen naar elkaar of naar medewerkers. Ook seksuele intimidatie en grensoverschrijdend gedrag worden niet geaccepteerd.

  • Onder discriminatie wordt verstaan:
    een ander niet respectvol behandelen, benaderen, uitschelden en achterstellen op grond van afkomst, geloof, geslacht, leeftijd, gedrag, uiterlijk, kleding en seksuele geaardheid.
  • Onder bedreiging wordt verstaan: verbale bedreiging met verwonding, zoals ‘ik ga je slaan’, ‘ik wacht op je’ en/of intimiderend taalgebruik, zoals ‘jij moet oppassen’, fysieke bedreiging met verwonding, zoals het maken van een vechtbeweging en in samenhang met provocerend gedrag.
  • Onder seksuele intimidatie wordt verstaan: het maken van seksuele toespelingen (zowel mondeling als schriftelijk), handtastelijkheden, het dwingen tot het verrichten van seksuele handelingen, het (open)trekken van/aan kleding, het demonstreren van lichaamsdelen met een duidelijke seksuele intentie.
9 gedragscode

Cliënten, bezoekers en begeleiders zorgen ervoor dat anderen geen overlast ervaren. Schelden, schreeuwen en intimiderend gedrag horen hier niet bij. Bezoektijden worden nageleefd, tenzij anders afgesproken met de afdeling.

3 gedragscode

Huisdieren zijn niet toegestaan, behalve hulphonden. Bespreek het gebruik van een hulphond met de afdeling.

4 gedragscode

Drugs, wapens en gevaarlijke voorwerpen zijn verboden. Het bezit hiervan is strafbaar en wordt gemeld bij de politie. Ook vernieling of schade aan eigendommen wordt niet geaccepteerd.

6 gedragscode

Alcoholgebruik is niet toegestaan op de polikliniek. Voor klinische revalidanten kan beperkt gebruik in overleg met de arts worden toegestaan. Misbruik en overlast door alcoholgebruik zijn niet toegestaan. Bij overmatig gebruik kan de toegang tot Reade worden geweigerd.

7 gedragscode

We bieden een gezonde, rookvrije omgeving. Op locatie Jan van Breemen is roken niet toegestaan. Op locatie Overtoom mogen klinische revalidanten alleen roken in de aangewezen rookruimte buiten, niet binnen, voor de deur of op de parkeerplaats.

2 gedragscode

De privacy van cliënten wordt gerespecteerd. Persoonlijke gegevens blijven vertrouwelijk en worden alleen gedeeld met betrokken zorgprofessionals. Cliënten respecteren ook de privacy van anderen. Geluidsopnames zijn onder voorwaarden toegestaan, maar beeldopnames mogen niet zonder toestemming.
Meer informatie hierover op de website van de Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/o...

8 gedragscode

Om misverstanden te voorkomen, accepteren medewerkers geen cadeaus, giften of uitnodigingen van cliënten en hun bezoekers. Een donatie aan Reade wordt wel gewaardeerd via www.readefoundation.nl

5 gedragscode

Om professionele afstand te bewaren, delen medewerkers geen privé telefoonnummers en wordt er geen contact gezocht via sociale media tijdens de behandelperiode.

Wanneer er niet aan de regels gehouden wordt

  • Als er een omgangsregel wordt overtreden, wordt de betrokkene meteen aangesproken door een leidinggevende. Bij herhaald wangedrag volgt een officiële waarschuwing.
  • Ernstige overtredingen, zoals bedreigingen, geweld, seksuele intimidatie, vernieling of drugsgebruik, leiden direct tot een officiële waarschuwing en afspraken om herhaling te voorkomen. Ernstige bedreigingen kunnen ook leiden tot aangifte bij de politie.
  • Bij herhaalde overtredingen kan de toegang tot Reade worden geweigerd en kan de behandelovereenkomst voor cliënten worden beëindigd.
  • Het management kan altijd maatregelen nemen om een veilige omgeving voor iedereen te waarborgen.

Versie: 2
Geldig tot: 26-02-2026
Eigenaar: Kwaliteit & Veiligheid
Auteur: Adviseur Kwaliteit & Veiligheid
Vastgesteld op: 27-02-2025
Vastgesteld door: Raad van bestuur

Gedragscode medewerkers

Voor medewerkers van Reade is een separate gedragscode opgesteld.

Reade Service & Planning

Heb je een vraag? Stuur ons een e-mail.
Mailadres vind je onderaan elke pagina. Wij streven ernaar je mail binnen 3 werkdagen te beantwoorden.
Telefonisch (020 - 242 10 00) zijn we bereikbaar op maandag tot en met vrijdag. Van 8 uur 's ochtends tot 12 uur 's middags. (08.00 - 12.00 uur).


Heb je acute pijn en daarom direct contact nodig?
Bel dan tussen 08.00 en 17.00 uur naar 020 - 242 10 00.


Wil je je afspraak verzetten of annuleren?
Kan je echt niet naar de afspraak komen en wil je deze verzetten of annuleren? Wees bewust dat het enkele weken tot maanden duurt voor een afspraak kan worden gemaakt. Als je zonder geldige reden niet op je afspraak verschijnt of je niet op tijd afmeldt, kunnen wij kosten in rekening brengen voor de gemiste behandeling (no show tarief).

Al onze adressen vind je op de contactpagina.

Tips voor de website?