Olvg gevel
PDF

Poliklinische revalidatie (OLVG, locatie Oost)

Je volgt een revalidatiebehandeling op de polikliniek van OLVG, locatie Oost (verder te noemen OLVG). Je woont gewoon thuis en komt op vaste momenten naar het ziekenhuis voor afspraken. Deze behandeling gebeurt in samenwerking met Reade, het expertisecentrum voor revalidatie en reumatologie.

De afdeling is bereikbaar via telefoonnummer: 020-599 29 49 tussen 8.00 en 16.30 uur, behalve tussen 12.30 tot 13.00 uur. Bij afwezigheid van de afdeling word je doorverbonden met de afdeling Service & Planning van Reade. Zij staan graag voor je klaar en kunnen vele vragen beantwoorden en afspraken maken.

Olvg gevel

OLVG, locatie oost

Amsterdam

Hoe verloopt de revalidatiebehandeling?

  • Eerste afspraak
    • Meld je bij binnenkomst
      Als je een afspraak hebt, meld je je bij de balie op de achtste verdieping (route A8). Daarna kun je plaatsnemen in de wachtruimte. De behandelaar haalt je op. Je hoeft je niet aan te melden bij de digitale aanmeldzuilen.

    • Gesprek met de revalidatiearts
      Bij je eerste afspraak spreek je met een revalidatiearts van Reade. Samen bespreek je je klachten en wat je nodig hebt. Daarna bekijk je met de arts welke behandeling het beste bij jou past. Hierbij zijn jouw vragen en verwachtingen de basis. De revalidatiebehandeling kan in OLVG Oost, op een locatie van Reade, of bij een behandelaar bij jou in de buurt.

    • Jouw behandelteam
      Tijdens je revalidatie werk je samen met een team van deskundigen. Zij helpen je om weer zo goed mogelijk mee te doen in het dagelijks leven. Je krijgt bijvoorbeeld hulp van:

      • Revalidatiearts – De arts houdt overzicht op je behandeling en bespreekt de voortgang met jou en het team.
      • Fysiotherapeut – Helpt je beter te bewegen.
      • Ergotherapeut – Helpt bij dagelijkse dingen zoals koken, werken of omgaan met vermoeidheid.
      • Logopedist – Helpt bij problemen met lezen, praten, slikken of taal.
      • Maatschappelijk werker – Ondersteunt bij vragen over werk, relaties of emoties.
      • Psycholoog – Helpt bij problemen met geheugen, concentratie of stemming. Dit is vaak bij niet-aangeboren hersenbeschadiging (NAH) of na een beroerte (CVA).
      • Bekkenbodemfysiotherapeut of seksuoloog – Als dit nodig is, kun je ook door hen behandeld worden op de hoofdlocatie van Reade (Overtoom 283).
    • Controleafspraak
      Na het eerste gesprek krijgt u een controleafspraak met de revalidatiearts, meestal naar aanleiding van de teambespreking. Als u tussentijds een afspraak met de revalidatiearts wilt, kunt u een afspraak maken via het secretariaat. Wilt u de revalidatiebehandeling tussentijds beëindigen, overleg dit dan eerst met de revalidatiearts.

    • Behandelperiode
      • Wat kun je verwachten tijdens jouw behandeling?
        De revalidatie is gericht op wat jij nog wél kunt en hoe je dingen (opnieuw) kunt leren. Eventueel met hulpmiddelen.

        We helpen je bij:

        • Bewegen en jezelf verplaatsen (zoals lopen, fietsen, autorijden of reizen). Dit doen we vaak met kracht- en coördinatietraining.

        • Zelfzorg en het huishouden

        • Communicatie (bijvoorbeeld spreken of begrijpen)

        • Werk, opleiding en hobby’s. Het is vaak niet mogelijk om zomaar weer aan het werk te gaan of de opleiding te hervatten. Ook het (weer) oppakken van hobby's kan lastig zijn. Hier helpen we bij.

        • Omgaan met veranderingen of beperkingen.

      • Hoe lang duurt de behandeling?
        Iedere behandeling is anders. We maken samen een behandelplan dat past bij jouw situatie. Je krijgt zo mogelijk ook te horen hoe lang de behandeling ongeveer duurt.

Weekrooster en afspraken

Weekrooster
Je krijgt je weekrooster minimaal een week van tevoren per e-mail of post. Je ontvangt ook herinneringen per sms. Geef wijzigingen zo snel mogelijk door aan het secretariaat of via het beschikbaarheidsformulier.

Afspraak afzeggen
We vragen je om afspraken zoveel mogelijk door te laten gaan. Dit is belangrijk voor een goede voortgang van je behandeling.
Moet je toch een afspraak afzeggen? Laat het ons dan zo snel mogelijk weten. Liefst 3 weken van tevoren. Zo kunnen we de tijd gebruiken voor iemand anders.
Zeg je korter dan 24 uur van tevoren af? Bij te laat of niet afzeggen, is het mogelijk dat je het wegblijftarief moet betalen. Ook wel no-show-tarief genoemd. Dit is volgens het beleid van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Het telefoonnummer van de planning is: 020-2421091

Stoppen met de behandeling
Kom je twee keer niet naar je afspraak zonder af te zeggen? Dan stoppen we je behandeling tijdelijk. Je krijgt dan een telefoongesprek met je revalidatiearts. Samen bekijken jullie of en hoe je verder behandeld wordt.

MijnReade, jouw persoonlijke beveiligde omgeving

Via het cliëntportaal MijnReade kun je veilig en makkelijk online je dossier bekijken. Kijk voor meer informatie op: Cliëntportaal MijnReade

Wachttijden, kosten en vergoedingen

Wachttijden
Wil je weten hoe lang het duurt voordat je met je behandeling kunt beginnen? De actuele wachttijden vind je op onze website: Wachttijden bij Reade. Deze wachttijden zijn een schatting volgens de regels van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). De echte wachttijd kan anders zijn, bijvoorbeeld door spoedgevallen.

Kosten en Vergoedingen
Bezoek de volgende link voor meer details: Kosten en Vergoedingen. Hier lees je alles over de tarieven, vergoedingen en de voorwaarden van je zorgverzekeraar. Iedereen in Nederland is verplicht verzekerd voor zorgkosten; de basisverzekering dekt een groot deel van ziekenhuiszorg, maar je betaalt meestal eerst jouw eigen risico. Bezoek of verblijf bij Reade kan afhankelijk van jouw polis extra kosten opleveren. Controleer daarom altijd vooraf bij jouw zorgverzekeraar of de behandeling (volledig) vergoed wordt, en of je eigen risico of een eigen bijdrage moet betalen.

Niet tevreden? Laat het ons weten!

Niet tevreden? Laat het ons weten!
We willen je zo goed mogelijk helpen. Toch kan het gebeuren dat je ergens niet tevreden over bent. In de folder 'Tips, tops, klacht, jouw mening telt!’ lees je wat je kunt doen. Deze folder vind je op onze website:

Reade Service & Planning

Heb je een vraag? Stel deze via
• een e-mail: klantenservice@reade.nl.
Wij streven ernaar je mail binnen 3 werkdagen te beantwoorden.

• de telefoon: 020 - 242 10 00
We zijn bereikbaar op maandag tot en met vrijdag.
Van 08.00 - 12.00 uur en van 14.00 - 16.30 uur.

Voor spoedgevallen en collegiaal overleg zijn we de hele dag bereikbaar.

Wil je je afspraak verzetten of annuleren?
Kan je echt niet naar de afspraak komen en wil je deze verzetten of annuleren? Wees bewust dat het enkele weken tot maanden duurt voor een afspraak kan worden gemaakt. Als je zonder geldige reden niet op je afspraak verschijnt of je niet op tijd afmeldt, kunnen wij kosten in rekening brengen voor de gemiste behandeling (no show tarief).


Al onze adressen vind je op de contactpagina.