EVO sfeerbeeld
PDF

Enkel-Voet-Orthese (EVO)

Je hebt een EVO gekregen. Lees deze informatie goed door om ervoor te zorgen dat je deze loopvoorziening optimaal gebruikt.

EVO orthese

Wat is een EVO?
EVO staat voor Enkel-Voet-Orthese. Het is een hulpmiddel dat je helpt bij het lopen.

Een EVO kan helpen met:

  • Je voet goed van de grond krijgen
  • Meer stevigheid (stabiliteit) rondom je enkel of knie
  • Je stappen gelijkmatiger maken
  • Mooier en rechter lopen.
Aantrekken EVO
  1. Zet de EVO in je schoen. Zorg dat het zooltje van de schoen op de voetplaat van de EVO ligt
  2. Schuif je voet in de schoen
  3. Trek de veters goed aan
  4. Doe de sluitbanden stevig om je onderbeen.

Let op: De schoen moet goed passen. Dan blijven je voet en de EVO goed op hun plek.

Planning

Gebruik de EVO vooral als je gaat lopen. Dit bouw je rustig op.

  • In de eerste 2 weken draag je de EVO een paar uur per dag.
  • Na 2 weken mag je de EVO langer dragen, als dat goed gaat.

Heb je last van drukplekken?
Draag de EVO dan minder lang en bouw het rustiger op.

Neem bij twijfel contact op met de instrumentmaker.

Uitroepteken blauw
  • hurken (stijve EVO zijn niet geschikt is om te hurken)
  • autorijden (Let op: hiervoor heb je toestemming nodig van het CBR: een eigen verklaring CBR)
  • traplopen (bij stijve EVO’s moet je bijstappend trap af lopen - dus steeds twee voeten per trede)
Pleisters blauw

Soms ontstaan er blaren of drukplekken, vooral:

  • Rondom je hiel
  • Onder de voetboog
  • Boven op je tenen

Gaat een rood plekje na 30 minuten niet weg?
Draag de EVO dan korter.

Blijft de plek langer dan 1 of 2 weken?
Neem contact op met je instrumentmaker (bijv. OIM) of fysiotherapeut.

Wandelschoenen

Goede schoenen zijn belangrijk:

  • Stevige schoenen (zoals hoge, half hoge of lage wandelschoenen)
  • Hoge hielomsluiting
  • Een halve tot hele maat groter dan normaal

Neem je EVO altijd mee als je nieuwe schoenen gaat kopen.

Schoonmaken
  • Maak de EVO regelmatig schoon met een vochtige doek.
  • Na ongeveer 2 jaar is een EVO vaak aan vervanging toe.

Zie je slijtage of is iets kapot?
Neem contact op met je instrumentmaker of fysiotherapeut.

Belangrijk: helpt de EVO niet (meer) goed? Geef dit dan door aan jouw revalidatiearts. Het kan zijn dat jouw medische situatie is veranderd en dat de EVO daarom niet meer past bij wat jij nodig heeft. De revalidatiearts bekijkt dan samen met jou of een nieuwe beoordeling van het lopen met de EVO nodig is.

Dus: voor reparaties of het opnieuw maken van dezelfde EVO ga je naar de instrumentmaker. Heb je twijfels of de EVO nog goed aansluit bij jouw situatie? Dan ga je naar de revalidatiearts.

Bij slijtage van huidige EVO neem je contact op met de instrumentmaker voor eventuele vervanging. De verandering van de EVO gebeurt in overleg met de revalidatiearts en de instrumentmaker.

Reade Service & Planning

Heb je een vraag? Stel deze via
• een e-mail: klantenservice@reade.nl.
Wij streven ernaar je mail binnen 3 werkdagen te beantwoorden.

• de telefoon: 020 - 242 10 00
We zijn bereikbaar op maandag tot en met vrijdag.
Van 08.00 - 12.00 uur en van 14.00 - 16.30 uur.

Voor spoedgevallen en collegiaal overleg zijn we de hele dag bereikbaar.

Wil je je afspraak verzetten of annuleren?
Kan je echt niet naar de afspraak komen en wil je deze verzetten of annuleren? Wees bewust dat het enkele weken tot maanden duurt voor een afspraak kan worden gemaakt. Als je zonder geldige reden niet op je afspraak verschijnt of je niet op tijd afmeldt, kunnen wij kosten in rekening brengen voor de gemiste behandeling (no show tarief).


Al onze adressen vind je op de contactpagina.